De technologiesector zit de jongste weken in de hoek waar de klappen vallen. Ook de aandelen van de socialemediabedrijven bleven niet gespaard. Daarbij was Twitter een van de voornaamste slachtoffers. Het aandeel werd sinds begin dit jaar ongeveer een derde goedkoper en noteert ruim 40 % onder de piek van eind december. Twitter is daarmee afgegleden naar het laagste niveau sinds de slotkoers van de eerste handelsdag.
...

De technologiesector zit de jongste weken in de hoek waar de klappen vallen. Ook de aandelen van de socialemediabedrijven bleven niet gespaard. Daarbij was Twitter een van de voornaamste slachtoffers. Het aandeel werd sinds begin dit jaar ongeveer een derde goedkoper en noteert ruim 40 % onder de piek van eind december. Twitter is daarmee afgegleden naar het laagste niveau sinds de slotkoers van de eerste handelsdag. Twitter kwam begin november naar de beurs tegen 26 USD. De door institutionele beleggers zwaar gehypete IPO was meer dan 30 keer over-ingeschreven en het aandeel sloot de eerste handelsdag 73 % hoger af. Het waren trouwens enkel institutionele beleggers die tegen 26 USD konden kopen. Toen de reguliere handel startte en ook de kleine garnalen aan het feest konden deelnemen, noteerde Twitter al 45 USD. Vorige week viel het aandeel tot onder dat niveau terug. Twitter concurreert met onder meer Facebook en Google in het segment van de onlineadvertenties. De insteek bij Twitter is wel verschillend, in die zin dat het eerder om nieuwsgaring en opinievorming gaat. Twitter haalt drie kwart van zijn omzet uit onlineadvertenties die toegespitst zijn op mobiele apparatuur (smartphones en tablets). Bij Facebook is dat 53 %. De koersdaling bij Twitter viel in hoofdzaak toe te schrijven aan de tegenvallende resultaten van het vierde kwartaal. Met name de evolutie van het aantal nieuwe gebruikers baart de investeerders zorgen. Het zijn die gebruikers die ervoor moeten zorgen dat de advertentie-inkomsten blijven groeien. Eind december had Twitter 241 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Dat was amper 9 miljoen of 4 % meer dan drie maanden eerder. Ongeveer de helft van de gebruikers raadpleegt de website elke dag. Het aantal mobiele gebruikers bedroeg 184 miljoen of 76 % van het totaal. Twitter zal proberen om met een aantal nieuwe formules voor adverteerders toch de advertentie-inkomsten omhoog te krikken. De socialemediagroep kon wel scoren met haar omzetcijfer (242,7 miljoen USD), dat op jaarbasis 116 % hoger klom. Meer dan 90 % daarvan zijn advertentie-inkomsten. De kosten voor onderzoek en ontwikkeling en voor verkoop en marketing liepen erg hoog op (746,8 miljoen USD), waardoor er een operationeel verlies was van meer dan 500 miljoen USD. De aangepaste bedrijfskasstroom of ebitda, die geen rekening houdt met de uitgifte van opties, afschrijvingen, waardeverminderingen en belastingprovisies, bedroeg 44,7 miljoen USD. Die ebitda zal volgens Twitter in 2014 op 150 à 180 miljoen USD uitkomen. Nettowinst zit er dit jaar meer dan waarschijnlijk nog niet in. Volgens de consensusschatting zal de omzet dit jaar toenemen tot 1,25 miljard USD, tegenover 665 miljoen USD in 2013. Twitter zelf is net iets voorzichtiger en houdt het op 1,15 tot 1,2 miljard USD. De groep beschikte op het einde van vorig boekjaar over een nettocashpositie van ongeveer 2 miljard USD. Ook na de recente correctie kunnen we Twitter moeilijk een goedkoop aandeel noemen. Tegen bijna 20 keer de verwachte omzet is het aandeel de helft duurder dan concurrent Facebook, die wel al winstgevend is. De euforie van enkele maanden geleden is weggeëbd. Vandaar de adviesverhoging, maar koper van Twitter-aandelen zijn we nog niet. Advies: afwachten/houden Risico: hoog Rating: 2C