Tweede keer, betere keer

© Daimler AG

Mercedes heeft zowat al zijn compacte modellen – de A- en B-klasse – vernieuwd, en dus ook de GLA, die na de lancering van het model in 2013 aan zijn tweede generatie toe is. En dat juicht ondergetekende toe. Van de vorige GLA waren we niet meteen een fan. Hij was behoorlijk hard afgeveerd voor een cross-over of SUV, waarvan je in de eerste plaats een hoog comfortniveau verwacht. Esthetisch klopte het plaatje ook niet echt. Je kon je niet van de indruk ontdoen dat Mercedes de gewone A-Klasse gewoon omhoog had gekrikt, zonder veel aandacht voor de proporties. Misschien was het wel een paniekreactie en moest het snel gaan, omdat er absoluut een concurrent nodig was voor al die SUV’s die vanaf 2010 overal als warme broodjes over de toonbank begonnen te gaan, en niet het minst voor de Audi Q3 en de BMW X1, de modellen van die andere premiummerken.

Maar dat is nu achter de rug. En hoe. De nieuwe GLA is een heel andere auto. Esthetisch om te beginnen: een mooie, welvende lijn en de verhoudingen tussen de snoet, de passagiersruimte en de achterkant kloppen. Ook het rijgevoel is helemaal anders, en toegespitst op wat een hoge Mercedes moet bieden: comfort voor de inzittenden. De nieuwe GLA vlakt een van de grootste euvels van zijn voorganger weg: de turbodiesel gromt niet langer als een beer in winterslaap. Omdat de ingenieurs de motor onder handen namen, maar ook en vooral omdat Mercedes bijzonder veel zorg heeft besteed aan de akoestische isolatie.

Het resultaat is een aangename SUV waarmee je in een heel ontspannen sfeer grote afstanden kunt afmalen. Deze keer ook met voldoende beenruimte voor de volwassen inzittenden achterin, want hoewel de nieuwe GLA niet echt langer is dan zijn voorganger, is de wielbasis – de afstand tussen de voor- en de achteras – gegroeid. Waardoor de achterbank wat verder achteruit kon. En dat gaat niet ten koste van de kofferruimte: 425 liter is perfect wat je in deze klasse mag verwachten.

Achter het stuur kijk je op een compleet nieuwe, brede boordplank, die we ondertussen kennen van andere vernieuwde modellen van Mercedes: hoe vaker we ermee rijden, hoe meer we fan worden van dat heel brede scherm.

Mercedes GLA 200 d 4Motion

Motor: 4-cilinder turbodiesel, 150 pk, 320 Nm van 1400-3200 t/m

Prestaties:

Top: 208 km/u

0-100 km/u in 8,6 sec.

Norm: 5,6 l

Test: 6,1 l

CO2: 138 gr/km

Instapprijs: 38.357 euro

+ Vormgeving, rijgevoel

– Opdringerige spoorassistent

4 keer Mercedes GLA

1 Zoals we het bij Mercedes gewoon zijn, staan in de showroom nog andere versies van de nieuwe GLA. De goedkoopste is de instapper met een benzinemotor: de GLA 180 met 136 paarden kost 35.695 euro. Een snipje duurder met 36.905 euro is de goedkoopste diesel: de GLA180 d met 116 paarden onder de kap. Uiteraard zijn er ook supersportieve AMG-versies met 306 paarden (43.076 euro) en 387 paarden (66.308 euro). Maar de fiscaal interessantste wordt de GLA 250e, een plug-in-hybride met een normverbruik van nauwelijks 1,4 liter.

2 Liefhebbers van een handgeschakelde versnellingsbak zijn hier niet aan het goede adres. De nieuwe GLA is in alle versies alleen verkrijgbaar met een automatische transmissie. In ons geval een met acht versnellingen, die altijd heel soepel schakelt.

3 Dat de nieuwe GLA een echte SUV is, blijkt uit de zithouding voor de bestuurder en de passagier vooraan. Voorin zit je nu net geen 10 centimeter hoger dan in de uitdovende eerste generatie.

4 Zoals alle Mercedessen bulkt de GLA van de elektronische rijhulpmiddelen. Helaas is de spoorassistent hier net zoals in de A-Klasse behoorlijk opdringerig, met soms relatief venijnige reacties van het stuur als je te dicht bij een witte streep komt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content