Sinds Mazda in 1989 de MX-5 lanceerde, zijn er van deze tweezitter al zo'n 430.000 exemplaren de deur uitgegaan. Een opmerkelijk aantal, ook al omdat er bij de voorstelling van deze roadster werd getwijfeld aan de kansen van dit sportwagentype, dat na de Tweede Wereldoorlog ten onder was gegaan - samen met de Britse merken MG, Triumph en Austin Healy.
...

Sinds Mazda in 1989 de MX-5 lanceerde, zijn er van deze tweezitter al zo'n 430.000 exemplaren de deur uitgegaan. Een opmerkelijk aantal, ook al omdat er bij de voorstelling van deze roadster werd getwijfeld aan de kansen van dit sportwagentype, dat na de Tweede Wereldoorlog ten onder was gegaan - samen met de Britse merken MG, Triumph en Austin Healy. De pessimisten hebben hun mening intussen moeten herzien, want het succes van de MX-5 was zo groot dat er een nieuw segment ontstond. Ook BMW, Fiat en Mercedes-Benz speelden in op de nieuwe trend en brachten intussen betaalbare, open tweezitters op de markt. De Mazda MX-5 kan dan ook worden beschouwd als de stamvader van de hedendaagse roadsters. Onlangs werd de MX-5 in een nieuwe kleedje gestoken. Hoewel, echt letterlijk hoeft u dat niet op te vatten: de sportief ogende koetswerklijn bleef nagenoeg dezelfde. De meest ingrijpende designwijziging zijn de nieuwe koplampen, die voortaan niet meer uitklappen. Belangrijker zijn de technische ingrepen, zoals de herlocatie van de batterij onder de koffer en een verfijnde ophanging, waardoor het zwaartepunt van de nieuwe MX-5 nog méér werd verlaagd. Ook de koffer werd ruimer, terwijl de gebruiksvriendelijke kap een krasvrije glazen achterruit kreeg.De nieuwe MX-5 wordt aangeboden met twee motoren, een 1.6 liter en een 1.8 liter 16V met een maximum vermogen van 140 pk. Wij reden met de twee motorisaties, en daarbij ging onze voorkeur uit naar de 1.6 liter motorversie: het model is niet alleen uitgerust met een goed schakelende, manuele vijfversnellingsbak, maar rijdt ook uitermate soepel en sportief. De 1.8 liter motorversie is bovendien 130.000 frank duurder - een groot prijsverschil, vooral omdat het rijgedrag van beide versies nagenoeg identiek is. Zelfs op een bergachtig parcours met tal van haarspeldbochten verkeerde onze MX-5 1.6 nooit in ademnood.Kortom, de MX-5 is een soepel rijdende tweepersoons sportwagen met een acceleratievermogen, een wegligging en een baanvastheid waar niets op aan te merken valt. Het aangepaste remvermogen, de standaard veiligheidsuitrusting, de robuuste koetswerkbouw en de ergonomische en veilige cockpit bewijzen alleen maar dat deze roadster wel degelijk is uitgegroeid tot een klassieker.PATRICK OP DE BEECK