Op 15 juni ruilt hij het brede luchtruim voor de begane grond. Woordvoerder Eric Sclep (29 j.) van Sabena volgt Dirk Snauwaert op als corporate public relations manager van Opel Belgium. "Ik zal er alvast mee uit de files blijven," lacht Sclep. "Van dat argument tégen de auto heb ik de jongste twee jaar op weg naar Brussel-Nationaal dagelijks kunnen proeven."
...

Op 15 juni ruilt hij het brede luchtruim voor de begane grond. Woordvoerder Eric Sclep (29 j.) van Sabena volgt Dirk Snauwaert op als corporate public relations manager van Opel Belgium. "Ik zal er alvast mee uit de files blijven," lacht Sclep. "Van dat argument tégen de auto heb ik de jongste twee jaar op weg naar Brussel-Nationaal dagelijks kunnen proeven." Eric Sclep is een geboren en getogen Antwerpenaar. Na zijn marketingstudies in Turnhout haalde hij een licentiaatsdiploma communicatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel, daarna nog een aggregatiediploma en een postgraduaat bedrijfsbeleid aan de Vlaamse Economische Hogeschool. De eerste sollicitatie loodste hem bij Sabena binnen. In een bureaufunctie. "Ik wilde dingen naar een functie als woordvoerder, maar in die periode nam Yves Panneels die taak nog waar. Dus werkte ik tien maanden op de dienst die de nieuwe informatica- en ticketingsystemen moest implementeren. Omdat ik met mijn ellebogen aanvoelde, dat de stap naar een functie binnen de bedrijfscommunicatie zou volgen." Toen Panneels naar Distrigas verhuisde, volgde Sclep hem op. De nieuwe job bracht alles wat hij ervan verwachtte. "Luchtvaart is een razend interessante sector, omdat je veel aan crisiscommunicatie doet. Op sociaal of economisch vlak, maar ook op het gebied van veiligheid en technische evoluties gebeurt hier altijd wat. Vaak bestond mijn taak uit het blussen van kleine en grote brandjes. De adrenaline stroomde voortdurend, ik ontmoette veel mensen en bevond me voortdurend in de hitte van de strijd." Waarom hij dan toch van stoel wisselde? "Volgend jaar wilde ik toch iets anders doen. Dus restten er mij twee mogelijkheden: weggaan bij Sabena of de communicatiebranche verlaten. Nu liggen mijn interesses breder dan de bedrijfscommunicatie, maar ik had de taak van woordvoerder toch gemist. Toen Opel kwam, heb ik snel de knoop doorgehakt." Evenwel niet zonder links en rechts te polsen naar de waarde van bedrijfscommunicatie bij Opel. "Ik wil alleen werken in een bedrijf dat de taak van de woordvoerder serieus neemt. Op dat vlak geniet het pr-departement bij Opel een ijzersterke reputatie."Bovendien zijn er banden met de autosector: Eric Sclep heeft een broer op de loonlijst van Rover. "Dan komt de sector in familiekring al eens ter sprake," zegt hij. Toch moeten er nog heel wat hiaten in de kennis opgevuld worden. De kersverse Opel-woordvoerder maalt er niet om. "Je kunt heel snel heel veel leren. Men heeft in zo'n functie ook wereldwijde contacten van wie men de hulp kan inroepen. Bovendien zijn de mogelijkheden groter binnen een multinational als General Motors. Bij Sabena waren er grotere financiële drempels om, bijvoorbeeld, het communicatiedepartement verder uit te bouwen. De harde concurrentie is dezelfde in luchtvaart- en autosector, maar de middelen om creatief met je vak bezig te zijn, zijn groter in een groep als GM dan bij de kleine marktspeler die Sabena is."