Het familiebedrijf Bekina uit Kluisbergen blaast dit jaar veertig kaarsjes uit. De firma maakt rubbermengsels voor verschillende industrietakken, maar ook rubberen en polyurethane laarzen. Bekina profileert zich als specialist in veiligheidslaarzen die bestand zijn tegen zuur, koude, olie en hitte.
...

Het familiebedrijf Bekina uit Kluisbergen blaast dit jaar veertig kaarsjes uit. De firma maakt rubbermengsels voor verschillende industrietakken, maar ook rubberen en polyurethane laarzen. Bekina profileert zich als specialist in veiligheidslaarzen die bestand zijn tegen zuur, koude, olie en hitte. De productie van polyurethane laarzen werd in 1992 gestart, volgens een hoogtechnologisch concept. Algemeen bestuurder Georges Vanderbeke: "Polyurethane laarzen zijn lichtgewichten - ze wegen gemiddeld 40% minder dan pvc-laarzen - en door de structuur van het materiaal hebben ze een uitstekend isolatievermogen." De polyurethane laarzen worden vooral in de landbouw- en voedingssector gebruikt, terwijl de rubberen veiligheidslaarzen worden ingezet bij de brandweer en de industrie vanwege de warmte- en chemische bestendigheid. Bekina richt zich nu ook op de vrijetijdssector met een laars die speciaal ontworpen is voor jagers, vissers en wandelaars. Echte concurrenten heeft Bekina niet. Vanderbeke: "Wereldwijd zijn er maar vier producenten. In het segment van de vrijetijdslaarzen moeten we niet zozeer optornen tegen concurrerende bedrijven of producten, maar wel tegen een gebrek aan naamsbekendheid. Veel mensen kopen immers merkproducten."Bekina gaat niet rechtstreeks naar de eindgebruiker, maar werkt met groothandelaars die de producten verder verdelen. Vanderbeke: "We hebben geen rechtstreeks contact meer met de consument, dus moeten we hem op een andere manier overtuigen van de voordelen van polyurethane laarzen. Daarom hebben we geregeld infostands op beurzen, zoals onlangs op Agribex, een van de grootste landbouwbeurzen in Europa. We laten de mensen de laarzen passen. Eenmaal ze die aan de voeten gehad hebben, willen ze niets anders meer. Op die manier creëren we een vraag bij de eindgebruiker, die via de distributiekanalen opnieuw bij ons terechtkomt." Bekina realiseert een omzet van 8 miljoen euro en mikt op een jaarlijkse groei van 15%. Ongeveer 90% van de omzet van de laarzen komt uit de export. Georges Vanderbeke: "Momenteel zijn we in 42 landen actief. We willen niet alleen internationaal blijven groeien, maar ook de niches verder uitbreiden. We willen het segment van de vrijetijdslaars verder uitbreiden en de industriële markt nog meer overtuigen van de voordelen van polyurethane laarzen."Melanie De Vrieze [{ssquf}]