WIE

Jan Bussels (52)
...

Jan Bussels (52) CEO Digitopia Group Jan Bussels studeerde toegepaste economische wetenschappen. Hij startte zijn carrière in 1993 bij SGS-Biopharma in Waver als gezondheidseconoom. Daarna deed hij bij de European Organization for Research and Treatment of Cancer calculaties voor behandelingen en geneesmiddelen. Hij stapte over naar Jansen Cilag, waar hij een digitale tool ontwikkelde waarmee verpleegkundigen gesprekken konden voeren met schizofrene patiënten. Een volgende stap was director strategic technologies bij Johnson & Johnson. In 2005 trad hij in dienst van AstraZeneca. "Na een jaar kreeg ik het idee voor Digitopia. In een frituur zag ik een scherm met informatie hangen. Ik zei tegen mijn vrouw: dát is het." Het werden infoschermen in bedrijven, zoals banken en supermarkten, met informatie voor de klanten of personeelsleden. Het bedrijf groeide uit tot een onderneming met 25 personen. In maart dit jaar nam Digitopia collega Centomedia over. "We willen groeien - vandaar de overname van Centomedia. Dat doet ongeveer hetzelfde als wij. De eigenaar ging met pensioen", zegt Bussels. Digitopia stelt nu 45 personen tewerk. Centomedia en Digitopia blijven apart werken onder de noemer Digitopia Group. "Ieder heeft zijn eigen klanten. We positioneren ons intern als twee restaurants met één keuken. We werken wel samen en er is één team van technici." Op lange termijn wil Bussels het bedrijf nog doen groeien. "We willen ons wapenen tegen alles wat uit het buitenland komt. We zeggen ook: wil je iets doen in de Benelux, dan is er één adres en wij lossen het op." Dat betekent niet dat Digitopia Group enkel voor lokale bedrijven werkt. "We werken ook voor internationale ondernemingen die lokaal een partner zoeken." Padel, kijken naar hockey.