Toen Herman Nijns op 1 juli 2005 topman werd bij Randstad België, was de opdracht duidelijk: het bedrijf verder doen evolueren naar een ruime hr-dienstverlener. Nijns was als CEO echter niet zomaar een uitvoerder. Als lid van het management had hij ook meegeschreven aan de strategie. "Die strategische koerswijziging heeft op korte tijd toch heel wat veranderingen teweeggebracht," legt hij uit. "Ik ben zelden op mijn kantoor en praat veel met onze klanten. Ook intern - en daarmee bedoel ik onze personeelsleden. En dan stel ik toch vast dat onze strategie nu ook echt werkelijkheid wordt op het terrein. Wij zijn vandaag ...

Toen Herman Nijns op 1 juli 2005 topman werd bij Randstad België, was de opdracht duidelijk: het bedrijf verder doen evolueren naar een ruime hr-dienstverlener. Nijns was als CEO echter niet zomaar een uitvoerder. Als lid van het management had hij ook meegeschreven aan de strategie. "Die strategische koerswijziging heeft op korte tijd toch heel wat veranderingen teweeggebracht," legt hij uit. "Ik ben zelden op mijn kantoor en praat veel met onze klanten. Ook intern - en daarmee bedoel ik onze personeelsleden. En dan stel ik toch vast dat onze strategie nu ook echt werkelijkheid wordt op het terrein. Wij zijn vandaag een volwaardige hr-dienstverlener. Op de 1500 medewerkers tellen we nu 100 mensen die aan hrm-consultancy doen. Naast het uitzendwerk focussen we ons nu ook op bijvoorbeeld outplacement, en werving en selectie."De kernactiviteiten van Randstad hebben alvast niet te lijden onder de nieuwe strategie. Randstad is nog altijd de marktleider op de Belgische uitzendmarkt, ook al is er vorig jaar met USG een zware concurrent bijgekomen. Niettemin ging de aandacht in 2005 vooral uit naar de activiteiten die onder de brede waaier van hr-dienstverlening vallen. "Onze klanten verwachten ook dat we die brede waaier aanbieden," legt de topman van Randstad uit. Zo werd onder andere hard gewerkt aan de groei van de afdeling werving en selectie. Ook op de outplacementmarkt was Randstad zeer bedrijvig. Branchespecialist Galilei werd overgenomen. "Een parel aan onze kroon," dixit Nijns. Randstad bezet nu de tweede plaats op de markt voor individueel en collectief outplacement. Nijns: "Het is een groeimarkt, zeker met de maatregelen die in het kader van het Generatiepact werden genomen. Vroeger hielden we ons vooral bezig met collectief outplacement. Vanuit onze rol als uitzendbedrijf en volumespeler was dat logisch. Nu komt daar dus verandering in."De meest opmerkelijke operatie van het voorbije jaar was wellicht de overname van ASS, een sociaal secretariaat. Puur juridisch is het echter geen overname, want sociale secretariaten zijn verplicht om een vzw-structuur aan te houden. "Eigenlijk gaat het om een verregaande samenwerking," aldus Nijns. "Maar een bedrijf als ASS hadden we nodig om over het meest complete hr-dienstenaanbod te kunnen beschikken." De opname van een sociaal secretariaat in de groep was ook belangrijk, omdat Randstad zo meteen over de nodige erkenning beschikt om op die markt actief te zijn. De strategie mag dan wel aangepast zijn, de structuur van de afdelingen en kantoren van de groep verandert er niet echt door. "We tellen 230 contactpunten in België en dat blijft zo," zegt Nijns. "We staan als grote speler op het eerste gezicht misschien ver van de lokale markt, maar dat beeld moet ik tegenspreken. Onze kantoren of afdelingen zijn eigenlijk allemaal kmo's." Hier spreekt de regiomanager, een functie die Nijns jarenlang vervulde. De intensiteit van de job is voor Nijns het voorbije jaar niet revolutionair veranderd. "Ik klop ongeveer evenveel uren als vroeger, al waren er in mijn beginperiode als CEO soms wel zware dagen."IS: CEO van Randstad België. A.M.