Amper is Rainer Landwehr (42) Richard Wright opgevolgd aan het hoofd van Ford Belgium of hij mag al co-gastheer spelen tijdens de groots opgezette opendeurdag in de Ford-fabrieken van Genk, volgende zondag. Waardoor hij meteen een extra dagje pendelt. De Landwehrs wonen namelijk in Den Haag, de drie kinderen zitten daar op de Duitse school, de nieuwe topman van Ford Belgium verdeelt zijn tijd netjes over de Belgische en de Nederlandse nationale verko...

Amper is Rainer Landwehr (42) Richard Wright opgevolgd aan het hoofd van Ford Belgium of hij mag al co-gastheer spelen tijdens de groots opgezette opendeurdag in de Ford-fabrieken van Genk, volgende zondag. Waardoor hij meteen een extra dagje pendelt. De Landwehrs wonen namelijk in Den Haag, de drie kinderen zitten daar op de Duitse school, de nieuwe topman van Ford Belgium verdeelt zijn tijd netjes over de Belgische en de Nederlandse nationale verkooporganisatie. Op woensdagmiddag ruilt hij op de Nederlandse hoofdzetel in Amsterdam zijn Mondeo met Nederlandse nummerplaat voor een exemplaar met Belgisch kenteken en zet koers naar Antwerpen. "In mijn functie moet je de dealers tonen dat je een van hen bent," zegt Landwehr, in een uitstekend Nederlands doorspekt met Duits accent. Het enige probleem van de half-om-half-job wordt de bereikbaarheid, beseft hij. "Het is een enorme aanpassing omdat het de traditie doorbreekt van één organisatie, één directeur."Landwehr werkt sinds 1987 bij Ford. Hij kwam eigenlijk als academicus in contact met de auto-industrie. Als assistent bedrijfseconomie en marketing aan de universiteit van Münster onderzocht hij tot in 1986 hoe Mercedes door een betere besluitvorming kon besparen. "Het maakte me warm voor een job in die industrie. In 1987 koos ik voor Ford, omdat dat bedrijf me naar het buitenland wilde sturen." Landwehr werd advertising manager in Keulen, trok vervolgens enkele maanden met de familie naar Ford of Europe in Engeland en werd in 1992 naar Zürich gevlogen om marketing manager van Ford Zwitserland te worden. Van 1993 tot 1995 werkte hij als verkoopleider en district manager in München en Keulen voor hij in november 1996 naar Nederland kwam. "Ik was vroeger al veel in België en Nederland op vakantie gegaan. De streek sprak me dus aan - en een job als managing director laat je natuurlijk niet liggen." Het was het begin van een toevallige, maar hechte samenwerking met Richard Wright, die ongeveer gelijktijdig in België was begonnen. "We waren als tweelingen," vindt Landwehr. "En we ontdekten de voordelen van een samenwerking die de eigen identiteit van de nationale verkooporganisatie niet in het gedrang brengt."Daarom wil Landwehr bij Ford België de lijn doortrekken die Wright heeft uitgetekend. "Ik kom binnen in een goed functionerende organisatie. Mijn werk is geen turnaround job. En in mijn zoektocht naar nog meer synergieën zal ik er altijd rekening mee moeten houden, dat België, een dieselland, niet in alles compatibel is met het benzine- en LPG-land Nederland. En dat Belgen veel Bourgondischer leven dan hun noorderburen, natuurlijk."