In de autowereld is 2020 al meermaals 'het jaar nul' genoemd. Het wordt inderdaad het jaar van de waarheid voor veel merken. Vanaf dit jaar mag de gemiddelde uitstoot van alle auto's die een merk over het hele jaar verkoopt nog maar 95 gram CO2 bedragen. Premiummerken zoals BMW, Mercedes en Audi proberen in de pas te lopen door heel veel modellen en versies aan te bieden die in de een of andere mate elektrisch rijden, van volledig elektrisch tot een plug-in of een gewone hybride, of minstens een milde hybride.
...

In de autowereld is 2020 al meermaals 'het jaar nul' genoemd. Het wordt inderdaad het jaar van de waarheid voor veel merken. Vanaf dit jaar mag de gemiddelde uitstoot van alle auto's die een merk over het hele jaar verkoopt nog maar 95 gram CO2 bedragen. Premiummerken zoals BMW, Mercedes en Audi proberen in de pas te lopen door heel veel modellen en versies aan te bieden die in de een of andere mate elektrisch rijden, van volledig elektrisch tot een plug-in of een gewone hybride, of minstens een milde hybride. Het belet die premiummerken niet daarnaast ook nog modellen in het gamma te houden die de gemiddelde emissie hopeloos omhoogduwen, zoals deze SQ7 van Audi: een supersportieve versie van de grote SUV, met niet minder dan 435 paarden onder de kap en een uitstoot van 249 gram CO2 per kilometer, gemeten volgens de nieuwe WLTP-norm. Daarvoor zorgt een V8 turbodiesel met een inhoud van 4 liter. Het lijkt tegen de logica in te gaan, nu de knip op de CO2-emissie moet, maar dit is uiteraard geen model waarmee Audi volume zal maken. Temeer omdat de SQ7 peperduur is: onze testwagen kostte, opties inbegrepen, net geen 140.000 euro. Zijn missie is veeleer het technologische kunnen van de constructeur te etaleren en het dynamische imago van het merk te helpen voeden. De SQ7 was al supersportief toen hij in 2016 werd gelanceerd. Hij kreeg nu een serieuze beurt, met naast een paar esthetische ingrepen ook tien paarden meer onder de rechtervoet. We accelereerden in amper 5 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur en merkten dat deze versie van de Q7 ondanks de hoogbouw indrukwekkend stabiel blijft in het snelle bochtenwerk.Maar het meest raakten we onder de indruk van het comfort waarmee de grote SUV bij normaal rijgedrag zijn inzittenden transporteert. Daarmee heeft de SQ7 eigenlijk twee gezichten: hij is een asfaltbijter als je op het gas trapt, en een heerlijk reissalon als je rustig de autoweg op gaat. Dat kan met zeven personen aan boord, want op de optielijst staat een derde rij met twee stoelen die zich laten wegklappen in de koffervloer. Of hoe een sportwagen plots rijmt met een gezinswagen.