- Proximus combineert tal van contactmomenten op zijn One-platform. Het zet in het business-to-businesssegment content in om ICT-medewerkers te helpen. "We creëerden een contentplatform dat de ICT-doelgroep relevante, waardevolle en gratis content biedt", zegt marketing communication analyst Robbin Sacré. "Die informatie is gebaseerd op wat ICT-professionals nodig hebben om slimmer, sterker, beter en sneller te worden in hun job. De content heeft daarnaast als doel de doelgroep te helpen in het positioneren van ICT als een business enabler en niet meer louter als een kostenp...

- Proximus combineert tal van contactmomenten op zijn One-platform. Het zet in het business-to-businesssegment content in om ICT-medewerkers te helpen. "We creëerden een contentplatform dat de ICT-doelgroep relevante, waardevolle en gratis content biedt", zegt marketing communication analyst Robbin Sacré. "Die informatie is gebaseerd op wat ICT-professionals nodig hebben om slimmer, sterker, beter en sneller te worden in hun job. De content heeft daarnaast als doel de doelgroep te helpen in het positioneren van ICT als een business enabler en niet meer louter als een kostenpost. De ambitie was om vanaf de start de kwaliteit van een - betaald - vakblad te evenaren, zo mogelijk zelfs te overtreffen." Partner Propaganda vulde het contentplatform in met Proximus-neutrale, voor de doelgroep relevante, waardevolle en gratis content. Daarnaast praten klanten in getuigenissen over hun samenwerking met Proximus. Het printmagazine One verschijnt drie keer per jaar, gekoppeld aan een interactieve gratis app, een e-letter en ictnews.be, een contentwebsite in blogvorm met twee keer per week nieuwe informatie. Uit pre- en posttests blijkt een duidelijke verschuiving van het merk-imago van Proximus naar een positie van 'betrouwbare partner'. Verder is er meer dan 30 procent kostenreductie door de integratie van verschillende content tools en is het aantal sales leads met meer dan 20 procent gestegen. - Colora werd met content dé referentie voor verf en advies. De verfwinkels van colora zitten in een dalende markt met sterke multinationale concurrentie. "Content is voor colora een manier om constant relevant aanwezig te zijn in de markt", zegt Koen Leicher, marketingmanager van colora. "Niet door te gooien met kortingen, maar door onze meerwaarde - ons advies - daadwerkelijk te tonen. Niet zeggen dat we iets over verf weten, maar het gewoon bewijzen." Mensen bewust maken van het merk is cruciaal. Zelfs mensen die colora niet kennen, merken door de content waar colora voor staat. In 2015 startte het met een adviesfolder. Elke maand verspreidt colora de folder en diept daarin een thema uit, zoals je trap schilderen of je vloer aanpakken. Daarnaast zorgt het magazine voor inspiratie en doet het zeer toegankelijke projecten uit de doeken. Voorts investeerde colora in de blog 'In de verf', waarop met veel uitleg, beelden en video, zeer praktisch een antwoord geboden wordt op vragen over verf. De contentuitgaven, die colora maakt met The Fat Lady, zorgen telkens voor een kleine piek in de verkoop, maar vooral het effect op lange termijn is duidelijk merkbaar. De blog heeft een belangrijke SEO-functie (search engine optimization), maar zorgt ook met gemiddeld 3000 bezoekers per dag voor een belangrijk deel van de bezoekers op de colora-website. Waar de marktevolutie het afgelopen jaar een negatieve trend kende, blijft het marktaandeel van colora vrijwel onafgebroken groeien.