TUSSEN MOTOREN…

Albert en Gerard Moorkens stortten zich in 1937 met hun volle gewicht op de markt van bromfietsen en motoren. In 1937 tekenden ze exclusieve importcontracten met de Duitse constructeur Zündapp en Caltrop, later kwamen de motoren van DKW, Ariel, BSA, Vincent SRD, Suzuki en Sunbeam en werkte het familiebedrijf Moorkens zelfs mee aan de ontwikkeling van bepaalde modellen. “Begin de jaren ’50 bedienden we de helft van de motorenmarkt,” zegt Leopold Moorkens, een van de vier zonen van medestichter Albert Moorkens, “maar toen de comfortabeler auto de markt inpalmde, moesten we het net van 500 verdelers drastisch afslanken.” Met Suzuki had Moorkens in 1957 al het eerste Japanse invoerderscontract (voor tweewielers) binnengehaald toen BMW aan de deur klopte. “Op de Expo in 1958 legden we via Etablissementen Moorkens nv contacten met BMW, toen geëvolueerd naar een producent van kleine gezinswagens met basismotoren van een tweewieler – de Smart van de jaren ’50, zeg maar.” Moorkens was invoerder, verzorgde zelfs een deel van de assemblage op de huidige Peugeot-site in Kontich tot in 1972 de compensatieheffing wegviel op de invoer van losse onderdelen. Vanaf 1972 bouwde Moorkens op die plaats de Pegaso-trucks en later de Mitsubishi-vrachtwagens, die nu allemaal in Mitsubishi Truck Portugal in elkaar gevezen worden.

BMW verbrak het contract met de familie Moorkens in 1973. Leopold Moorkens was intussen al onder de bedrijfsnaam Gebroeders Moorkens in zee gegaan met Mitsubishi. Later slorpte de nv Moorkens die vennootschap op en in 1980 lijfde de Alcopa-familieholding de nv Moorkens in. De familie Moorkens bouwde relaties op met Mitsubishi vanaf 1974, in 1977 haalde Moorkens ook de Japanse vrachtwagens binnen. In 1979 kwam er ook Hyundai bij, toen technologisch nog zwaar ondersteund door Mitsubishi Motor Corporation.

…EN KANTOORMEUBELEN.

In 1980 begon de familie met een nieuwe activiteit. Pierre Moorkens ontfermde zich over de kantoormeubeldistributie met Buro Market. De tak kreeg er in 1988 een zusje bij met de oprichting van GDB (Guide du bureau). De totale omzet steeg continu naar meer dan 4 miljard frank vandaag.

Intussen werd in 1981 werd de familieholding Alcopa opgericht, een partnership genoemd naar vader Albert en moeder Constance. Oorspronkelijk was het een vehikel voor de successie, nadat Albert Moorkens in 1979 was overleden. Alle bestaande vennootschappen gingen in vereffening, Alcopa slokte hun activa op en richtte per profit center een overkoepelend filiaal op. De nieuwe holding nam in 1981 Vanderhulst over, de invoerder van Peugeot-motorfietsen in België; in 1988 kocht hij de bv Cycles Peugeot Nederland op en vormde die om tot Vanderhulst Nederland. In 1989 volgde de nv Jules Verbeeck, in 1995 Scancar, invoerder voor Volvo in Luxemburg en in 1996 het Nederlandse Metalo, dat daar het verlengstuk moet worden van leverancier voor toebehoren voor tweewielers Moorkens Motana. Sinds 1994 heeft de holding ook een meerderheidsparticipatie in Veículos Casal, een vennootschap die Suzuki-motoren levert voor de Portugese markt.

Alcopa richtte in 1992 een coördinatiecentrum op dat de hele groep bedient. Vandaag heeft de groep een duizendtal personeelsleden in dienst en beschikt de holding over een eigen vermogen van 6,8 miljard frank. De groei van het geconsolideerde omzetcijfer van de Alcopa-holding werd sinds zijn ontstaan slechts één keer geremd: in 1992, toen de groei in de automarkt stokte, daalde de omzet met ruim 2 miljard frank. In 1996 steeg de groepsomzet voor het eerst weer boven het niveau van 1992 uit.

FRANK DEMETS DAAN KILLEMAES

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content