Goedkoop vliegen tussen Brussel en Londen mag dan al leuk zijn voor de portemonnee, de gezondheid durft er al eens onder lijden.
...

Goedkoop vliegen tussen Brussel en Londen mag dan al leuk zijn voor de portemonnee, de gezondheid durft er al eens onder lijden." Watch the doors," schalt er uit de luidsprekers. Even later klappen de deuren van de Londense metro dicht. Alleen een snelle reactie van twee medepassagiers redt me van een toekomst als flamand préparé. Maar goed, ik zit in de Underground, verover zelfs een plaatsje en ben op weg naar de Londense luchthaven Heathrow. Nu kan er niets meer misgaan. Tot plots " Iedereen moet uit de trein in Northfields" weerklinkt. Zit ik op de verkeerde lijn ? Neen. Toch moet iedereen er even later uit. De vervangtrein verschijnt. Heathrow lonkt, finally. Maar daar rijst al het volgende probleem. Heathrow bestaat niet, wel Heathrow terminal 4 en de volgende halte Heathrow terminal 1, 2 en 3. Ik neem geen risico en stap af aan terminal 4. Fout, zo blijkt, Virgin bevindt zich in terminal 3. Er zit niets anders op dan te wachten op de volgende metrotrein en naar de volgende halte te sporen. Terminal 3 naar links, terminal 1 naar rechts. Links dus en te voet naar de Virgin-stand, want de roltrap wordt net die dag hersteld. Maar al snel blijkt dat Terminal 3 Virgin Atlantic huisvest, Virgin Express bevindt zich in terminal 1. De hele weg dan maar terug, naar rechts, naar terminal 1. Aanschuiven voor de Virgin-stand. Oef, mijn beurt. "Virgin ? Dat is hiernaast," zegt de groene dame wijzend naar haar rode evenknie. Sabena en Virgin onze nationale luchtvaartmaatschappij heeft recentelijk al haar vluchten Brussel-Londen uitbesteed aan nieuwkomer Virgin Express huizen onder één dak, maar elk heeft zijn eigen computertje. Living apart together, weet u wel. "Geen bagage ? Dan mag u ginder inchecken," zegt de rode dame, en wijst naar het midden van de luchthaven. Maar daar is nérgens een Virginstand te vinden. Na lang zoeken merk ik wel een stickertje onderaan een grote lichtreclame van Aer Lingus. Je moet het maar weten. "Kan ik een uurtje vroeger op het vliegtuig," vraag ik de Ierse schone ? "Neen," antwoordt ze furieus, "alle vluchten zitten vol. Dat heb je met die goedkope tickets," weet ze. Ik krimp in mekaar en zoek de juiste gate. Eerst mogen de passagiers met kinderen op het vliegtuig, dan de business class-passagiers van Sabena. Dan wordt het Heizeldrama overgedaan. Ditmaal gelukkig zonder slachtoffers. Vermits niemand een zetelnummer heeft, wil iedereen als eerste op het vliegtuig, liefst aan de binnenkant zitten en zo veel mogelijk bagageruimte claimen. Uiteindelijk vindt iedereen een zitje, sommigen zelfs in business class. Zeventig minuten zullen we op ons stoeltje zitten. Dan pas stijgt het Virgin-vliegtuig op. De vlucht van veertig minuten vertrekt "met enige vertraging". Pal boven het Kanaal weet de kapitein bovendien te melden dat het in Brussel min één vriest. Zelfs dat blijkt gelogen.RON HERMANS