Het zijn ongetwijfeld lange debatten geweest bij Porsche, tussen ingenieurs, marketeers en de bestuurskamer. Maar zie: op het kofferdeksel van de nieuwe Taycan staat wel degelijk 'turbo' of 'turbo S'. Terwijl iedere autoliefhebber, van bescheiden tot belezen, weet dat op een elektrische motor geen turbo wordt gemonteerd. "Natuurlijk wisten we dat we kritiek zouden krijgen van de puristen", klapt iemand uit de biecht tijdens de persvoorstelling. Waarom het woord dan wel op de koffer verscheen? Omdat het predicaat 'turbo' bij het grote publiek synoniem is met de krachtigste versies van ieder Porsche-model.

'Turbo S' doet daar nog een schepje bovenop. Het impliceert dat binnen afzienbare tijd nog een minder krachtige versie volgt. Een 'gewone' Taycan, zeg maar. Die zal minder vermogen onder de motorkap hebben, maar in ruil daarvoor wel een groter rijbereik. Dat is een versie om naar uit te kijken, want zo extreem als de Turbo en Turbo S presteren hoeft natuurlijk niet voor gewoon, dagelijks gebruik in een land vol flitspalen.