Zaakvoerder Ivan Konings startte Technical Services Belgium (TSB) op in 1998. Zijn aandacht ging toen vooral naar consultancyopdrachten en crisismanagement. Via een opdracht voor Telenet om de afdeling logistiek op te starten, belandde hij in de telecomsector. In 2004 specialiseerde TSB zich in de installatie van telefonie en internet, in opdracht van zowel Telenet als Belgacom. De concurrentie is vrij groot. "Telenet werkt bijvoorbeeld met een tiental aannemers", zegt Ivan Konings. Het actieterrein van TSB beslaat ...

Zaakvoerder Ivan Konings startte Technical Services Belgium (TSB) op in 1998. Zijn aandacht ging toen vooral naar consultancyopdrachten en crisismanagement. Via een opdracht voor Telenet om de afdeling logistiek op te starten, belandde hij in de telecomsector. In 2004 specialiseerde TSB zich in de installatie van telefonie en internet, in opdracht van zowel Telenet als Belgacom. De concurrentie is vrij groot. "Telenet werkt bijvoorbeeld met een tiental aannemers", zegt Ivan Konings. Het actieterrein van TSB beslaat heel Vlaanderen, met uitzondering van West-Vlaanderen. De toekenning van de opdrachten gebeurt volledig elektronisch. Iedere technicus heeft een laptop mee en krijgt online zijn opdrachten. De planning wordt opgesteld samen met de opdrachtgever. In 2004 telde TSB twintig medewerkers, vandaag telt de kmo 120 mensen. "Door de sterk groeiende vraag zijn we samen met de klant gegroeid. Aanvankelijk ging het alleen om de installatie van telefonie en internet. Sinds een jaar is er digitale tv bijgekomen en de vraag blijft stijgen, zowel bij Belgacom als bij Telenet." De omzet van TSB bedroeg vorig jaar zes miljoen euro. De grootste zorg van TSB is geschikt personeel, vooral in de regio Brussel. "De juiste medewerkers vinden, ze opleiden en ze inzetten op de juiste plaats met de juiste middelen, is inderdaad een belangrijke uitdaging." Momenteel besteedt hij 70 % van zijn tijd aan sollicitatiegesprekken. "We werken heel nauw samen met de VDAB en ook in opleidingscentra doen we ons verhaal. Langs die kanalen slagen we erin om geschikte mensen te rekruteren. Daarnaast zijn we ook aanwezig op verscheidene jobbeurzen." Om de kwaliteit te blijven garanderen aan de individuele klanten en de belangrijkste opdrachtgevers moet TSB mee evolueren met de nieuwe technologieën. "In onze sector is het belangrijk om heel kort op de bal te spelen. Tijdens onze maandelijkse meetings houden we ons personeel op de hoogte van de nieuwigheden die door onze opdrachtgevers voorgesteld worden." TSB concentreert zich voorlopig alleen op telecom. Vormt dat geen bedreiging op langere termijn? "Vroeg of laat zullen alle huiskamers voorzien zijn van alle toestellen en komt er een punt van verzadiging. Intussen zijn we ook actief in reparaties. Hoe meer toestellen op de markt komen, hoe meer reparaties moeten gebeuren." Op dit moment is er echter geen tijd om aan diversificatie te denken omwille van de zeer sterke groei. "We zitten zeker nog enkele jaren goed. Mijn zoon zit ook in de zaak. Voor mij is dat een hele geruststelling. Hij denkt mee over de toekomst van het bedrijf." (T) MDV