Tijdens het gesprek meldt zich weer een vrachtwagenchauffeur die hengelt naar een job. Gedelegeerd bestuurder Leo Lemmens van de nv Transport Postillon schuift de vraag discreet door naar zijn personeelsdirecteur. In 1989 startte de toen 38-jarige, en werkloze Leo Lemmens zijn transportbedrijf. Met een oude, opgelapte vrachtwagen van nauwelijks 150.000 frank begon de man als zelfstandig chauffeur. Vandaag telt het bedrijf 68 werknemers...

Tijdens het gesprek meldt zich weer een vrachtwagenchauffeur die hengelt naar een job. Gedelegeerd bestuurder Leo Lemmens van de nv Transport Postillon schuift de vraag discreet door naar zijn personeelsdirecteur. In 1989 startte de toen 38-jarige, en werkloze Leo Lemmens zijn transportbedrijf. Met een oude, opgelapte vrachtwagen van nauwelijks 150.000 frank begon de man als zelfstandig chauffeur. Vandaag telt het bedrijf 68 werknemers, heeft een park van 32 wagens, en haalde in 1997 een omzet van 300 miljoen frank. En dat allemaal vanuit het afgelegen Scherpenheuvel-Zichem. En bovendien nog in een villawijk. "Transport is niet plaats-, maar kwaliteitsgebonden," motiveert Leo Lemmens. "Transport betekent verplaatsbare diensten. We liggen niet zover van de autoweg E 314. Bovendien zijn kwaliteit en service essentieel. De klant wil een transporteur die meedenkt." Dat kan volgens Leo Lemmens in de eerste plaats door een direct, persoonlijk contact met de klant. Een andere factor is het intensieve gebruik van het wagenpark. Twee chauffeurs per wagen leveren het etmaal rond. "Onze motoren vallen pas stil op zaterdagmiddag. Maandagmorgen om vier uur beginnen we opnieuw." Een derde pijler is de nauwe band met de eigen streek. Het meeste personeel komt uit Scherpenheuvel-Zichem en omstreken. Het creëert een hechte, familiale band in het bedrijf. Personeel vinden, is niet al te moeilijk, beklemtoont Leo Lemmens. Al dan niet via een cursus van de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB). De klanten smaken de aanpak. Transport Postillon levert diensten aan 200 bedrijven. De belangrijkste zijn Bosal, Plantation, een toeleveraar van Colruyt, en recentelijk Electrolux. Voor die laatste kreeg Transport Postillon het contract voor de distributie in België. Electrolux sloot immers zijn eigen depots in Lembeek, Lot en Zaventem. Lemmens: "We draaien weliswaar op proef. Maar het proefcontract is nu al voor de vierde keer verlengd." Transport Postillon spreidt bovendien zijn tentakels elders uit. In Oevel neemt het een 10.000 m² grote voorraadruimte in beslag. In Malle werd het failliete transportbedrijf bvba Vercammen overgenomen. En ook in Polen, in Olstin, vond Postillon Polen een stek. Aanvankelijk voor de behandeling van vrachten vanuit België. Lemmens: "Vandaag zijn we echter al een geduchte concurrent voor Poolse klanten."