Dat Trooper de voorbije jaren grote stappen kon zetten, heeft het mede te danken aan investeringen. Zo stak Studio 100 vier jaar geleden 250.000 euro in het platform om geld op te halen voor goede doelen. In 2019 volgde KBC met 1 miljoen euro. "Dankzij dat geld konden we niet alleen de technologie verbeteren, afgelopen week werden we o...

Dat Trooper de voorbije jaren grote stappen kon zetten, heeft het mede te danken aan investeringen. Zo stak Studio 100 vier jaar geleden 250.000 euro in het platform om geld op te halen voor goede doelen. In 2019 volgde KBC met 1 miljoen euro. "Dankzij dat geld konden we niet alleen de technologie verbeteren, afgelopen week werden we ook actief in Wallonië. Het leuke aan ondernemer zijn, is dat je altijd geconfronteerd wordt met nieuwe uitdagingen. Op het moment zelf vraag je je af hoe je die ooit zult overwinnen, maar als je stap per stap begint, komt het uiteindelijk altijd goed. Het is moeilijk concrete verwachtingen voor onze uitbreiding naar Wallonië voorop te stellen, maar we hebben in Vlaanderen al bewezen dat het kan." Het najaar is traditioneel een periode waarin verenigingen geld ophalen met ledenacties. De traditionele wafelenbak of spaghetti-avond hebben de laatste jaren plaatsgemaakt voor een nieuwe manier om fondsen te werven: acties via Trooper. Sinds Klaas Olbrechts, Elisabet Lamote en Jan Dejonghe hun platform in 2016 oprichtten, konden verenigingen samen al zo'n 4 miljoen euro inzamelen via Trooper. Wie op een webshop iets koopt, kan door eerst via Trooper te passeren een procentje aan de vereniging van zijn keuze doneren, zonder extra te betalen. "De coronacrisis was voor ons een vloek en een zegen", zegt Elisabet Lamote. "Enerzijds was er een enorme boom in de e-commerce, maar achter de schermen was het voor veel bedrijven pompen of verzuipen. Het volume van de transacties steeg, maar doordat de reissector stillag, waren de bedragen lager. Het was meer dan ooit nodig om verenigingen te ondersteunen, nu fysieke acties niet konden doorgaan."