Nu het klassieke mosselsouper of de koekjesverkoop in de wijk even niet kan, vinden steeds meer verenigingen de weg naar technologieplatformen om geld op te halen. Met het Belgische Crowdselling kunnen scholen, jeugd- en sportverenigingen of goede doelen in een wi...

Nu het klassieke mosselsouper of de koekjesverkoop in de wijk even niet kan, vinden steeds meer verenigingen de weg naar technologieplatformen om geld op te halen. Met het Belgische Crowdselling kunnen scholen, jeugd- en sportverenigingen of goede doelen in een wip zelf een webwinkel opzetten. Via die webwinkel kunnen ze lokale producten verkopen. De vereniging hoeft die producten niet zelf te zoeken, ze zijn automatisch beschikbaar in de webwinkel. CEO Lukas Van Orshoven laat weten dat meer dan duizend Vlaamse verenigingen zo al meer dan 1 miljoen euro hebben opgehaald. Ook het iets oudere platform Trooper, waarvan Elisabet Lamote de CEO is (op de foto), helpt verenigingen aan extra inkomsten. De afgelopen vijf jaar sloten meer dan 8300 verenigingen en goede doelen zich al aan bij het bedrijf, waarvan onder meer KBC en Studio 100 aandeelhouder zijn. Samen hebben de clubs en de goede doelen meer dan 3 miljoen euro ingezameld, waarvan de helft het afgelopen jaar. Winkelen bij Trooper doe je door naar de pagina van je favoriete vereniging te gaan en te klikken op de webwinkel die je wilt bezoeken. Via Trooper gaat een percentje van de webshopverkoop naar de vereniging van je keuze. Om het vijfjarige bestaan van Trooper te vieren, verdubbelden vijftig webshops hun steun tijdens het weekend van 1 mei.