De portefeuillemaatschappij van Vincent Bolloré wordt gedomineerd door de afdeling Transport en Logistiek, en vooral door Bolloré Africa Logistics. Die merknaam bestaat pas sinds 2008, maar de groep is al een vijftigtal jaar actief in Afrika. De afdeling omvat het grootste logistieke netwerk op dat continent, met activiteiten in maar liefst 46 Afrikaanse landen. Ze is onder meer de eigenaar van dertien belangrijke havenconcessies, heeft 25.000 medewerkers en haalt een omzet in de buurt van 2,5 miljard euro. Uit de halfjaarcijfers blijkt dat 86 procent van de bedrijfswinst (ebit) van de hele groep afkomstig is van de afdeling Transport en Logistiek.

Meer communicatie

Het resultaat van de afdeling Bolloré Energie -- de op één na grootste distributeur van huishoudbrandstof in Frankrijk -- was beter in de eerste helft van 2015, na een erg zwak 2014. De ebit steeg van 11 naar 18 miljoen euro, maar de omzet is verder gedaald met 14,1 procent (organisch -15 %).

De communicatie- en mediapool, die in de eerste plaats belangen heeft in Havas en Vivendi, is de grote runner-up in de groep. De omzet van die divisie is in het eerste semester gestegen met 18,3 procent (+5,9 % organisch). Dat is ook normaal, want Bolloré heeft zowel zijn participatie in Havas (de vijfde advertentiegroep ter wereld, belang van 82,5 %) als in Vivendi (belang van 14,5 %) het voorbije halfjaar gevoelig opgevoerd. De afdeling Opslag van elektriciteit blijft stagneren (omzet +3,7 %). Ze is nog altijd verlieslatend met een ebit van -53 miljoen euro.

Oude stijl

Bolloré is een typische holdingmaatschappij, met flink wat financiële participaties -- zeg maar beleggingen. In de eerste plaats zijn er participaties in de communicatie- en de mediasector. Behalve in Havas en Vivendi heeft de holding onder meer een belang in Mediobanca en Vallourec. Daarnaast heeft ze een aandeel in plantages, onder meer in de Socfin-groep (Socfinaf en Socfinasia). Als we al die financiële belangen optellen, komen we uit in de buurt van een waarde van 5,5 miljard euro (ongeveer 1,9 euro per aandeel).

De holding Bolloré heeft nog een cascadestructuur van de oude stijl. Tussen de flamboyante zakenman Vincent Bolloré (midden op de foto) en de holdingvennootschap Bolloré (het vroegere Bolloré Investissement) zitten vier tussenschotten: Omnium Bolloré, Financière V, Sofibol en het beursgenoteerde Financière de l'Odet, dat 64 procent van de Bolloré-aandelen in handen heeft. Vincent Bolloré gaat in principe in 2022 met pensioen. Tegen dan moet de structuur nog verregaand vereenvoudigd zijn, met onder meer een fusie tussen Bolloré en Financière de l'Odet. Die nieuwe structuur zal de komende jaren veel verborgen waarde aan het licht brengen. Ook dat zal de waarde van de groep opvijzelen.

Danny Reweghs