Omzet in stijgende lijn

De consument laat spullen waar hij misschien nog wel wat centen voor kan krijgen, niet langer op zolder liggen. Daarbij komt nog dat vintage een hype is (met dank aan een aantal films en series) en dat snuffelen in brocante en curiosa weer helemaal in is bij trendy jongeren. Resultaat: de omzet van Troc.com stijgt gestaag. In 2012 bedroeg die 27,5 miljoen euro, een toename met 4 procent in vergelijking met het jaar voordien.
...

De consument laat spullen waar hij misschien nog wel wat centen voor kan krijgen, niet langer op zolder liggen. Daarbij komt nog dat vintage een hype is (met dank aan een aantal films en series) en dat snuffelen in brocante en curiosa weer helemaal in is bij trendy jongeren. Resultaat: de omzet van Troc.com stijgt gestaag. In 2012 bedroeg die 27,5 miljoen euro, een toename met 4 procent in vergelijking met het jaar voordien. Om van zijn stoffige imago af te raken, heeft Troc.com zijn strategie opnieuw bekeken. De winkels zien er nu anders uit, het bedrijf zet sterker in op woningontruimingen en wil zich meer gaan positioneren als een keten voor binnenhuisinrichting en niet langer als een opslagplaats voor tweedehandse goederen. In de rekken zijn dus ook al eens nieuwe producten te vinden, afkomstig uit stockoverschotten of eindereeksen, gekocht van hotels of zelfs van concurrenten. "De meubelsector doet het momenteel niet goed en dus gaan sommige bedrijven nu eenmaal over de kop", zegt Pierre Boseret, algemeen directeur voor de Benelux. Troc.com en CashConverters: de beste vijanden? Niet echt, zegt Pierre Boseret. "Wanneer de ene het goed doet, floreert ook de andere. In werkelijkheid zijn wij complementair. We hebben allebei onze eigen specifieke kenmerken: CashConverters focust op technologische producten, wij op meubels. Soms lanceren we zelfs samen campagnes in de pers." De grootste rivalen van Troc.com zijn websites als Kapaza, eBay of 2dehands.be. "Onze website doet veeleer dienst als etalage", verklaart Pierre Boseret. "De mensen nemen via dat kanaal contact met ons op en vinden op die manier voorwerpen die hen interesseren." In tegenstelling tot andere websites waar tweedehandse producten worden aangeboden, ligt het zwaartepunt bij de winkels in de straat. "Wij zijn de enige speler met winkels waar je de voorwerpen kan komen bekijken. Al moet onze aanwezigheid op internet wel verder worden uitgewerkt. De kwaliteit van de foto's bijvoorbeeld moet beter. Sinds kort is er ook een app voor iPhone en Android." Troc.com werd in 1982 opgericht in Avignon en telt 200 winkels in zeven landen. In België vestigde het bedrijf zich eerst in Wallonië en Brussel (21 vestigingen, met Ukkel en Clabecq als meest recente). Voor de toekomstige groei rekent het sterk op Vlaanderen, waar er nu negen winkels zijn. Volgens Pierre Boseret is er nog plaats voor tien tot vijftien nieuwe verkooppunten. Het bedrijf is op zoek naar geschikte locaties in onder meer Gent, Kortrijk en Aalst. Van de dertig verkooppunten die de Belgische dochter van Troc.com telt, beheert de Franse groep er slechts vijf zelf. De rest is in handen van franchisenemers. "Dat geeft ons een zekere soepelheid en het stelt ons in staat sneller te groeien, zonder dat de noodzaak om eigen middelen in te zetten ons afremt. Tegelijk is het voor ons belangrijk een aantal winkels zelf te blijven beheren, bijvoorbeeld om innovaties of nieuwe systemen te testen die we dan later kunnen invoeren bij onze franchisenemers." MÉLANIE GEELKENS