Bijna veertig jaar geleden streken de Japanse constructeurs in ons land neer. Met heel eenvoudige auto's, zonder franje, maar heel bedrijfszeker. Door de jaren heen is die legendarische betrouwbaarheid gebleven, maar zijn Japanse auto's speelser en aangenamer geworden. Bovendien begonnen de Japanse merken meer te doen dan gewoon de andere kopiëren. Op sommige terreinen werden ze zelfs voortrekkers.
...

Bijna veertig jaar geleden streken de Japanse constructeurs in ons land neer. Met heel eenvoudige auto's, zonder franje, maar heel bedrijfszeker. Door de jaren heen is die legendarische betrouwbaarheid gebleven, maar zijn Japanse auto's speelser en aangenamer geworden. Bovendien begonnen de Japanse merken meer te doen dan gewoon de andere kopiëren. Op sommige terreinen werden ze zelfs voortrekkers. Op een van die terreinen is de weg nog lang: milieunormen en een betere beheersing van de uitstoot worden cruciaal voor de toekomst van de auto. De constructeurs zoeken naar andere energiebronnen voor hun wegens, of tenminste toch systemen die een rationeler gebruik van de energie mogelijk maken. Toyota speelt hier een hoofdrol met zijn hybride auto's. Dit jaar stelde Toyota de tweede generatie van de Prius voor. In Europa wil Toyota er zo'n vijfduizend per jaar afzetten, wat bescheiden lijkt voor de mogelijkheden die deze wagen biedt. De Toyota Prius moet een volwaardige berline worden in het B-segment, vergelijkbaar met de Toyota Avensis. Rijden met deze Toyota Prius is ervaren: dit is een ander soort auto. Een tuig dat onder een normaal ogend koetswerk een revolutionaire technologie heeft zitten. Alleen de boordplank verraadt dat dit geen auto is zoals de andere. Onder de motorkap huist een combinatie van twee motoren: een klassieke 1500 cc met een vermogen van 57 kW en een elektrische motor waarvan de spanning is opgevoerd tot 500 volt, wat een vermogen van 50 kW tussen 1200 en 1540 omwentelingen per minuut (opm) mogelijk maakt. Maar die elektrische motor effent vooral het pad voor een enorme koppelwaarde van 400 Nm tussen 0 en 1200 opm. In combinatie met een volledig automatische transmissie zorgt dit systeem voor heel soepel rijden, vergelijkbaar met een V8-motor. De Toyota Prius haalt de 100 km/u. in 10,9 seconden en accelereert van 80 naar 120 in 8,4 seconden. Ondertussen zorgt de ophanging voor een uitstekend comfort. De stoelen bieden perfecte steun aan bestuurder en passagiers en de geluidsdemping getuigt van grote klasse. De bestuurder voelt op geen enkel moment dat de benzinemotor de elektrische aandrijving te hulp schiet. De samenwerking tussen beide systemen zorgt nooit voor schokken. De Prius laat zich op een correcte manier in de bocht zetten en blijft zich altijd even voorspelbaar gedragen. Maar hij scoort vooral met zijn zuinigheid en milieuzorg. Tijdens onze zeer veeleisende test had hij genoeg aan 5 à 6,7 liter benzine voor honderd kilometer, terwijl de uitstoot beperkt bleef tot 99 à 115 g/km. De prijs is vergelijkbaar met die van de Avensis diesel, 27.020 euro. De hybride mechaniek, dus ook de accu, krijgt een garantie mee van acht jaar of 160.000 kilometer. Deze wagen zou wel eens een serieuze concurrent kunnen worden voor de diesels. Christophe