Het West-Vlaamse recyclagebedrijf Salyp ELV Center heeft een nieuwe techniek ontwikkeld om schuimrubber (polyurethaan) uit autowrakken te halen. Deze dochter van de Salyp Holding (85%) - in handen van de West-Vlaamse autogroothandelaarsfamilie Saelens - en Dexia Ventures (15%) maakt zich sterk vlokken te kunnen produceren die tot 25 à 30% onder de prijs van nieuwe grondstoffen liggen.
...

Het West-Vlaamse recyclagebedrijf Salyp ELV Center heeft een nieuwe techniek ontwikkeld om schuimrubber (polyurethaan) uit autowrakken te halen. Deze dochter van de Salyp Holding (85%) - in handen van de West-Vlaamse autogroothandelaarsfamilie Saelens - en Dexia Ventures (15%) maakt zich sterk vlokken te kunnen produceren die tot 25 à 30% onder de prijs van nieuwe grondstoffen liggen. Bij Recticel reageert group business unit manager Bart ten Brink sceptisch: "Wij hergebruiken al jaren productieafval om secundaire grondstoffen te maken. Deze vlokken zijn inderdaad een stuk goedkoper dan het maagdelijk materiaal. Maar door de hoge densititeit blijven de toepassingen ervan beperkt. Zelf gebruiken wij het gerecycleerde schuim voor onderparket, voor judomatten en vloeren voor koestallen. Voorlopig kan men alleen autozetels produceren op basis van nieuw schuimrubber." De kritiek belet Salyp in ieder geval niet om verder te bouwen aan zijn proefinstallatie voor kunststofrecuperatie (een investering van 300 miljoen frank). Die moet normaal in april haar deuren openen. De producten krijgen de merknaam Pauw mee. Strategische partners zijn het Amerikaanse Jacobs Engineering, het Duitse Siemens en de Vlaamse machinebouwer Soenen. Gedelegeerd bestuurder Ivan Vanherpe: "In een eerste fase pakken we het restafval van autowrakken aan. Na scanning op zware metalen en giftige PCB's scheiden onze machines het restafval in plastics en polyurethaanschuim. Daarna worden de verschillende fracties gewassen en verwerkt tot secundaire grondstoffen. Met deze technologie kost gerecycleerde kunststof nog maximaal 30 Belgische frank per kilo, 10 frank onder de normale prijs voor het maagdelijk materiaal. Met de bestaande methodes - het manueel ontmantelen van autowrakken in sloopstraten - kost een kilo gerecycleerde kunststof nog zo'n 50 frank." De potentiële markt is gigantisch: wereldwijd 40 miljoen autowrakken van gemiddeld 1000 kg op jaarbasis. Voorlopig verdwijnen afgedankte wagens op het stort of in de vermalingsmolen. Jaarlijks recupereren deze bedrijven slechts 30 miljoen ton ijzer en non-ferrometalen (met een gemiddelde waarde van 2500 frank per ton). Het restafval - goed voor zo'n 25% van het totale volume, of 10 miljoen ton - wordt op zijn beurt gedumpt of verbrand (tegen een gemiddelde kostprijs van 2500 frank per ton). Dankzij onze techniek kunnen alle wrakken nagenoeg volledig op een rendabele wijze worden gerecycleerd."In een tweede fase wil Salyp ELV Center ook andere afvalstromen, zoals matrassen, wit- en bruingoed, aanpakken.ERIC POMPEN