F rank Roels komt uit een drukkersgeslacht. Hij groeide op tussen de persen van Drukkerij Roels in Borgerhout en behaalde later ook een grafisch diploma. Na drie jaar in de familiezaak te hebben gewerkt, trok hij naar Uitgeverij Plantijn-Moretus om er te werken als productieleider. Met die kennis en ervaring wilde hij zelfstandig aan de slag gaan.
...

F rank Roels komt uit een drukkersgeslacht. Hij groeide op tussen de persen van Drukkerij Roels in Borgerhout en behaalde later ook een grafisch diploma. Na drie jaar in de familiezaak te hebben gewerkt, trok hij naar Uitgeverij Plantijn-Moretus om er te werken als productieleider. Met die kennis en ervaring wilde hij zelfstandig aan de slag gaan. Roels richtte begin jaren tachtig PrintMarketing op en legde zich toe op de productiebegeleiding van drukwerk. Met zijn contacten en kennis van de grafische wereld zocht hij voor zijn klanten de beste en goedkoopste oplossing voor hun drukwerk. Het was een florissante zaak, die tegen het einde van de jaren tachtig het drukwerk verzorgde van heel wat grote bedrijven, waaronder Goodyear en Aral. Maar het tij keerde halfweg jaren negentig. Het klantenbestand van PrintMarketing kalfde af. Het resultaat was dat het bedrijf in 1999 een verlies boekte van 45.000 euro. Ook 2000 en 2001 werden afgesloten met negatieve bedrijfsresultaten. De opeenvolgende verliesjaren zetten Roels ertoe aan om het roer om te gooien. Hij dacht een concept uit, waarbij PrintMarketing de outsourcing van drukwerkproductie zou promoten door tegelijk te fungeren als consultant en doorgeefluik naar de drukkerijen. De klant kan op die manier het proces van de drukwerkproductie volledig uit handen geven en, zo stelt Roels, 10 % tot 15 % besparen op de drukkosten. "De klant spaart ook personeelskosten uit en hoeft in het hele proces alleen tussen te komen voor de briefing en de bestelling."Toch bleef een echte kentering voorlopig uit. "Ik merk een lichte verbetering, maar het blijft een taaie brok om mensen te overtuigen dat outsourcing een voordeel oplevert voor hun bedrijf." Roels zit met zijn bedrijfje een beetje tussen wal en schip. Inkopers van drukwerk in de grotere bedrijven zien hem als iemand die hun werk afneemt terwijl drukkerijen soms argwanend naar de manier kijken waarop hij hun prijsberekening ontrafelt. "Het is vreemd, want in Nederland werkt dit systeem wel," zegt Roels. "Het potentieel ontbreekt niet, want er zijn heel wat productmanagers in grote bedrijven die pas van school komen en in de gele gids op zoek gaan naar de beste drukker voor hun drukwerk."Wouter De Broeck"Outsourcing is in de grafische wereld nog een vreemd begrip."