Sinds september 2010 komt Grégoire Dallemagne, executive vice president strategy bij Belgacom, vrijwillig twee uur per maand samen met Alexandra Leunen, medeoprichtster van Lemon Crush. Zij wilde graag gecoacht worden "door iemand met ervaring en met de nodige afstand". Een topman van de grootste Belgische telecomoperator en de drijvende kracht achter een onlinemarketingbureau: een vanzelfsprekende combinatie? Op het eerste gezicht zijn hun profielen en sectoren erg verschillend.
...

Sinds september 2010 komt Grégoire Dallemagne, executive vice president strategy bij Belgacom, vrijwillig twee uur per maand samen met Alexandra Leunen, medeoprichtster van Lemon Crush. Zij wilde graag gecoacht worden "door iemand met ervaring en met de nodige afstand". Een topman van de grootste Belgische telecomoperator en de drijvende kracht achter een onlinemarketingbureau: een vanzelfsprekende combinatie? Op het eerste gezicht zijn hun profielen en sectoren erg verschillend. Het Netwerk Ondernemen brengt ervaren rotten en startende ondernemers samen op basis van een zogenaamde projectdiagnose, zegt Ludmilla Petit, hoofd van de Brusselse afdeling. "We zoeken een begeleider wiens competenties complementair zijn met die van de jonge ondernemer. De sector doet er weinig toe." In dit concrete geval zijn er wel degelijk raakvlakken. Dallemagne heeft weliswaar nooit voor een marketingbureau gewerkt, maar hij heeft al bureaus geassisteerd en er als adverteerder mee samengewerkt. Toen hij aan het hoofd stond van budgetoperator Tele2, was marketing een belangrijke groeipijler. Communicatie en nieuwe technologieën zijn dan ook vertrouwd terrein voor hem. Bovendien heeft Dallemagne in allerlei organisatiestructuren gewerkt. Zijn afwisselende loopbaan en rijke ervaring kunnen nuttig zijn voor Leunen en haar kmo met drie medewerkers, die in mei 2009 het licht zag. Tijdens hun bijeenkomsten neemt het duo de verschillende facetten van het bedrijfsmanagement onder de loep: positionering, personeelsbeleid, interne processen... Leunen kan zonder enige taboes praten over alle onderwerpen die in haar opkomen. "Het kan gaan over grote contracten die we proberen binnen te halen, leveranciers, de boekhouding... Maar we analyseren vooral de langetermijnstrategie van Lemon Crush", vertelt Leunen. "Als kmo-baas zit je gewoonlijk tot over je oren in het werk. De gesprekken met Grégoire Dallemagne bieden mij de kans om de zaken vanuit een andere invalshoek te bekijken. Zijn deskundige advies kan ons ertoe aanzetten om een en ander bij te sturen." De peter van Lemon Crush beschouwt deze oefening als een manier om het potentieel te helpen realiseren. "Volgens mij zit er heel wat talent in Lemon Crush. Mijn taak bestaat er vooral in om dingen in beweging te brengen en mensen bewust te maken van hun potentieel." Maar er is meer. Zo gaf Dallemagne tijdens de coachingsessies met Leunen enkele nuttige tips over reporting. "Ik heb er altijd voor gezorgd dat ik een nauwkeurig beeld heb van de klanten- en personeelstevredenheid. Al jaren gebruik ik de feedback van klanten om me ervan te vergewissen dat de betrokken teams intern een geschikt actieplan volgen. Tegelijk is het belangrijk dat je als bedrijfsleider weet wat er leeft bij je medewerkers, zodat je hun tevredenheid kunt verhogen. Ook daarrond werken we samen met Lemon Crush." Het organiseren van tevredenheidsenquêtes is inderdaad een van de doelstellingen voor 2011, weet Leunen te vertellen. Het duo gebruikt ook een onlineboordtabel van Educa en Netwerk Ondernemen, zodat de aanbevelingen geen dode letter blijven. "Met die tool volgen we de gezondheidstoestand en de groei van de onderneming op, structureren we de begeleiding en leggen we concrete doelstellingen vast", zegt Ludmilla Petit. Dallemagne voegt eraan toe dat er op diverse vlakken vooruitgang is geboekt: marketing, financiën, strategie, hr... Voor de jonge ondernemer een goede manier om de juiste gewoonten aan te kweken. CHRISTOPHE CHARLOT"De gesprekken met Grégoire Dallemagne leren ons de zaken vanuit een ander perspectief te zien""Er is veel talent bij Lemon Crush. Mijn taak bestaat er vooral in om de mensen bewust te maken van hun potentieel"