> Transocean en Seadrill
...

> Transocean en Seadrill De Zwitserse groep Trans-ocean (eigenaar van het platform Deepwater Horizon, dat in de Golf van Mexico is gezonken) en het Noorse Seadrill zijn zwaar afgestraft sinds de explosie op het platform. Zoals u vorige week al hebt kunnen lezen (zie Cash van 3 juni 2010, p. 132-133), zijn hun aandelen veel te fors gedaald in vergelijking tot wat de ramp hen uiteindelijk zal kosten. De aansprakelijkheid van Transocean voor de explosie zal zeer beperkt blijven, terwijl de investeringen en meerkosten gekoppeld aan de (toekomstige) nieuwe veiligheidsnormen het winstpotentieel slechts met 10 % zullen afromen (zonder rekening te houden met de aanpassing van de gevraagde huurprijzen). Transocean en Seadrill worden momenteel verhandeld tegen respectievelijk 6 keer (verwachte w.p.a. van 8,4 dollar) en 7,5 keer (verwachte w.p.a. van 2,8 dollar) de verwachte winst voor 2010. > NalcoDit Amerikaanse chemiebedrijf heeft de laatste tijd veel van zich doen spreken, aangezien het de producent is van Corexit, het product dat BP gebruikt heeft om de olievlek te bestrijden. Dat product zou echter nefaste gevolgen kunnen hebben voor de gezondheid. Sommigen bestempelen het zelfs als kankerverwekkend. Op vraag van de Amerikaanse overheid is BP overgeschakeld op een veiliger product, met name Dispersit, dat werd ontwikkeld door US Polychem (niet beursgenoteerd). Voor Nalco betekent de ramp dus slechts een tijdelijke omzetstijging. > National Oilwell VarcoDit Amerikaanse bedrijf is de op een na grootste fabrikant ter wereld van veiligheidsafsluiters (een veiligheidssysteem dat de putten afsluit in geval van problemen), na zijn landgenoot Cameron, dat de leverancier was van de uitrusting van het ontplofte en gezonken boorplatform. Aangezien de veiligheidsafsluiter van de Deepwater Horizon niet gewerkt heeft, laten wij Cameron liever links liggen. National Oilwell Varco is echter goed geplaatst om te profiteren van de verstrenging van de veiligheidsnormen, met onder meer zwaardere eisen op het vlak van veiligheidsafsluiters. Volgens de analisten van JPMorgan zullen de eige-naars van boorplatforms maar liefst 5,5 miljard dollar moeten investeren om te voldoen aan de nieuwe normen op het gebied van de veiligheidsafsluiters, een markt die in handen is van slechts drie bedrijven. National Oilwell Varco is vooral actief als leverancier van uitrustingen en dienstverlener voor boringen, zowel op zee als op land. Het aandeel wordt verhandeld tegen amper 10 keer de verwachte winst voor 2010 (3,71 dollar per aandeel).