Wolfgang Tillmans, een van de belangrijkste fotografen van onze tijd, krijgt vanaf 1 februari een grote soloshow in het Brusselse kunstencentrum WIELS. Er is een belangwekkend overzicht van drie decennia fotowerk te zien. Hoewel hij in 2015 de Hasselblad Fo...

Wolfgang Tillmans, een van de belangrijkste fotografen van onze tijd, krijgt vanaf 1 februari een grote soloshow in het Brusselse kunstencentrum WIELS. Er is een belangwekkend overzicht van drie decennia fotowerk te zien. Hoewel hij in 2015 de Hasselblad Foundation Award kreeg en in 2000 als eerste fotograaf de prestigieuze Turner Prize won, beperkt zijn werk zich al lang niet meer tot fotografie alleen. In WIELS toont hij nooit geziene foto- en videowerken, in een scenografie die mee door hem is bedacht. Tillmans documenteerde de aidsgeneratie, het uitgaansleven van de jaren negentig, landschappen, stillevens, homo-erotische contacten en de ravage na een aardbeving in Haïti. Al sinds begin jaren 2000 experimenteert hij ook met fotografische technieken, waarvan het resultaat afhangt van een oncontroleerbaar toeval. Tillmans laat zich niets gelegen liggen aan de beperkende hokjes tussen de kunstdisciplines. De jongste vijf jaar zet hij experimentele audiovisuele concerten op, die veel dichter aanleunen bij de performance dan bij de fotografie. Zijn complexe oeuvre is niet in één zin samen te vatten. Al is een van de kerngedachten: wat zijn betekenisvolle beelden voor onze tijd?