TikTok'ers delen korte videofilmpjes met elkaar, die meestal voorzien zijn van muziek, filters, stickers en andere effecten. Al meteen na de lancering in 2017 werd het platform populair bij kinderen en tieners. Die zijn intussen opgegroeid, waardoor TikTok nu ook veel aanhang heeft bij jongvolwassenen. Volgens de Amerikaanse marktonderzoeker Statista is drie kwart van de gebruikers vandaag twintig jaar of ouder.
...

TikTok'ers delen korte videofilmpjes met elkaar, die meestal voorzien zijn van muziek, filters, stickers en andere effecten. Al meteen na de lancering in 2017 werd het platform populair bij kinderen en tieners. Die zijn intussen opgegroeid, waardoor TikTok nu ook veel aanhang heeft bij jongvolwassenen. Volgens de Amerikaanse marktonderzoeker Statista is drie kwart van de gebruikers vandaag twintig jaar of ouder. Marketeers zijn het erover eens dat een korte video een krachtig format is om een boodschap uit te dragen. Daarom hebben ook Instagram, YouTube en Snapchat platformen voor korte video's gelanceerd. Maar terwijl andere sociale media vooral met betalende advertenties werken, garandeert TikTok de gratis verspreiding van de video's via de gebruikers, die de filmpjes bekijken, liken en delen. België telt een kleine 3 miljoen TikTok'ers. Het plafond lijkt wel enigszins bereikt. Maar de professionele concurrentie is nog vrij beperkt. U kunt dus het verschil maken door als bedrijf op TikTok aanwezig te zijn. Een TikTok-account is gratis. Wanneer u een profiel aanmaakt, wordt u een gebruikersnaam toegewezen. Wijzig die meteen in de naam van uw zaak, want dat vergroot uw visibiliteit en komt professioneler over. Klik in de app rechts onderaan op 'Profiel' en kies de optie 'Profiel bewerken'. U kunt overstappen naar een - eveneens gratis - zakelijk account via de 'Profiel'-tab: klik in het venster rechts bovenaan het menu aan, kies 'Instellingen en privacy' en daarna 'Account beheren'. U kunt kiezen uit verschillende bedrijfscategorieën. Met een zakelijk account krijgt u uitgebreidere statistieken over uw volgers, de views, de kijktijden en de populairste video's. Hoe meer views en volgers u heeft, hoe meer gegevens u te zien krijgt. TikTok-gebruikers zijn het gewend korte video's voorgeschoteld te krijgen. Probeer de essentie van uw boodschap dus terug te brengen tot ongeveer 15 seconden. Splits bijvoorbeeld klassieke productdemonstraties op in aparte clips die focussen op specifieke functies. Probeer met een originele invalshoek de aandacht van uw doelpubliek te trekken. Zodra mensen u volgen, krijgen ze uw video's vaker te zien. Speelsheid en luchtigheid staan centraal op dit platform. Muziek toevoegen kan via de uitgebreide audiodatabank. Ook stickers, teksten, filters en effecten doen uw video's extra opvallen. Door het gebruik van de juiste hashtags - onder meer de naam van uw bedrijf - geeft u ze ook labels waarmee ze makkelijker gevonden kunnen worden. Ook challenges zijn een essentieel onderdeel van TikTok. Daarmee moedigt u uw volgers aan om iets na te bootsen. Daag bijvoorbeeld uw medewerkers uit om een niet-alledaagse toepassing van uw producten te filmen, of vraag uw trouwe klanten er op een ludieke manier reclame voor te maken. Als ze hun video's uploaden en er dezelfde challenge-hashtag bijzetten, geneert u een extra bereik bij nieuwe potentiële klanten.