EFFICIËNTER CONSULT

Consulten bij dokters zijn vaak tijdrovend. De arts Piet Van de Steen en de jurist Tom Van De Putte hebben een oplossing ontwikkeld om de efficiëntie op te drijven: Bingli. Een webgebaseerde chatbot informeert naar de klachten van de patiënt wanneer die een afspraak maakt. Daardoor heeft de arts tijdens de consultatie meer tijd om de patiënt grondig te onderzoeken, uitgaand van de vergaarde gegevens. Per consultatie va...

Consulten bij dokters zijn vaak tijdrovend. De arts Piet Van de Steen en de jurist Tom Van De Putte hebben een oplossing ontwikkeld om de efficiëntie op te drijven: Bingli. Een webgebaseerde chatbot informeert naar de klachten van de patiënt wanneer die een afspraak maakt. Daardoor heeft de arts tijdens de consultatie meer tijd om de patiënt grondig te onderzoeken, uitgaand van de vergaarde gegevens. Per consultatie van gemiddeld een kwartier wint hij zo vier tot vijf minuten. Volgens een Amerikaans onderzoek uit 2018 heeft slechts 36 procent van de patiënten tijd om zijn gezondheidstoestand uit te leggen aan de arts. Die wil zijn tijd optimaal benutten, waardoor hij zijn bezoeker doorgaans al na 11 seconden onderbreekt. De patiënt heeft dan het gevoel dat hij zijn verhaal niet kan doen. "Door de tijdswinst die Bingli creeert, blijft veel meer tijd over voor interactie en contact met de patiënt", zegt Van de Steen. "Die voelt zich daardoor beter begrepen en is tevreden." Bingli maakt gebruik van artificiële intelligentie. Op basis van de symptomen die een patiënt beschrijft, stelt de module slimme, maar soms minder voor de hand liggende vervolgvragen. Doordat de technologie een extra laag toevoegt aan het consult, wordt de diagnose beter. Het systeem is ook zelflerend, waardoor zijn voorspellende kracht almaar groter wordt. AZ Alma in Eeklo is het eerste ziekenhuis dat de applicatie binnenkort in gebruik neemt. In 2019 verwacht de Antwerpse start-up een omzet van 500.000 euro. De ontwikkeling van de toepassing nam vier jaar in beslag, maar de achterliggende nv werd pas anderhalf jaar geleden opgericht. Dat gebeurde met kapitaal van de oprichters, van vrienden en van de incubator imec.istart. Intussen stapten ook twee businessangels in Bingli. "Zij moeten de expansie naar het buitenland mee mogelijk maken", zegt Van De Putte. "Er lopen gesprekken in de buurlanden, de Verenigde Staten, het Midden-Oosten en China." Bingli telt acht medewerkers.