Hij is een groot man, Nicolas G. Hayek. Figuurlijk, want letterlijk reikt hij hooguit tot de schouders van Cindy Crawford. De afgevaardigd bestuurder, president en medestichter van de Swatch Group - dat is de allereerste horlogegroep ter wereld - ziet er ontspannen uit, op deze 150ste verjaardag van het prestigieuze Zwitserse horlogemerk Omega. De mouwen opgestroopt, aan beide polsen een Omega, het hemd met drie knopen vanaf de nek open, de blik op scherp, met zijn krachtige glimlach en zijn al even sterke gelaatstrekken heeft hij een uitstraling die zonder meer gespiegeld kan worden aan die van het Amerikaanse topmodel dat al enkele jaren als ambassadrice van Omega door het leven gaat.
...

Hij is een groot man, Nicolas G. Hayek. Figuurlijk, want letterlijk reikt hij hooguit tot de schouders van Cindy Crawford. De afgevaardigd bestuurder, president en medestichter van de Swatch Group - dat is de allereerste horlogegroep ter wereld - ziet er ontspannen uit, op deze 150ste verjaardag van het prestigieuze Zwitserse horlogemerk Omega. De mouwen opgestroopt, aan beide polsen een Omega, het hemd met drie knopen vanaf de nek open, de blik op scherp, met zijn krachtige glimlach en zijn al even sterke gelaatstrekken heeft hij een uitstraling die zonder meer gespiegeld kan worden aan die van het Amerikaanse topmodel dat al enkele jaren als ambassadrice van Omega door het leven gaat. "Nogal logisch dat ik me goed voel", zegt hij. "De hele Omega-staff voelt zich goed. Wat wij sinds de jaren tachtig verwezenlijkt hebben, is namelijk heel uitzonderlijk. Vijftien jaar geleden was Omega zo goed als bankroet. De fabriek, die in handen van de Zwitserse bankwereld was, dreigde openbaar verkocht te worden. In dit land toonde niemand enige interesse voor de overname van de horlogefabriek, die al tien jaar lang zwaar verlies leed. Het zat er dus dik in dat de Zwitserse horlogerie naar de goedkope Aziatische landen zou verhuizen. Meer dan honderd jaar traditie en knowhow stonden zowaar in de aanbieding!", aldus het "economisch genie", zoals Hayek in de Zwitserse zakenwereld bestempeld wordt. "Tot ik aangesproken werd door diezelfde bankwereld. En aan de slag ging. Alles onderzocht ik. Ik bestudeerde de jaarverslagen van Omega, analyseerde de bedrijfsresultaten, legde me dagen en nachten, weken en maanden toe op de toekomstmogelijkheden van dit Zwitserse bedrijf, dokterde - samen met de specialisten van het bedrijf Hayek Engineering NV Zürich - een nieuwe beleidsstrategie uit. En wat bleek? Dat Omega helemaal geen faillissement verdiende. En dat als het bedrijf goed gerund geweest was, er absoluut geen problemen zouden hebben bestaan. Dynamiek was er nodig. Een frisse wind, en een goed beleid. Dat vertelde ik het bankwezen. En ze lachten me uit. "There is no chance to survive", meenden zij. "De cijfers van vandaag bewijzen dat ze ongelijk hadden. Omega is opnieuw nummer 1. Tussen haakjes: deze week verschijnt er in de Verenigde Staten een boekje over de meest opmerkelijke commerciële successen van de jongste jaren. Ik sta er, met de lancering en het succes van de Swatch Group, naast Bill Gates en Coca-Cola. Als dat geen reden om te vieren is..." Zwitserlandis het horlogeland bij uitstek. Op eender welke luchthaven je landt, in eender welke stad of dorp je rondloopt; aan de affiches van horlogemerken kun je niet of nauwelijks ontkomen. De merken Blancpain, Longines, Rado, Tissot, Mido, Balmain, Certina, Hamilton, Calvin Klein, Swatch, FlikFlak en Omega behoren allemaal tot de Swatch Group. Met andere woorden: het lijdt geen twijfel dat de creatie van de Swatch Group voor een algehele heropleving van de Zwitserse horloge-industrie - en bijgevolg ook van de Zwitserse economie - gezorgd heeft. Dat dezer dagen vooral Omega volop aanwezig is in het straatbeeld; dat heeft alles met de dynamiek van de laatste jaren te maken. Omega is een prestigieus horlogemerk dat niet aan Jan en Alleman besteed is. Al is het maar omdat die het prijskaartje niet aankan. En het is een horloge met 150 jaar geschiedenis, waarin een reeks onevenaarbare mijlpalen de aandacht trekken en het sterke imago van vandaag nog altijd bepalen. Zo droegen de Britse en Amerikaanse soldaten tijdens de eerste en tweede wereldoorlog bijvoorbeeld Omega-horloges. Was en is de officiële chronometer van de Olympische spelen een Omega. Is de Omega Speedmaster Professional het enige horloge dat op de maan met de regelmaat van de klok rustig voort kon tikken. Dragen Amerikaanse astronauten al vanaf het legendarische jaar 1965 een Omega. Een voorbeeld dat, tien jaar later, door hun Russische collega's gevolgd wordt. Er is meer, veel meer. In 1932 ontwikkelde Omega het allereerste duikershorloge; de Marine. En toen de Franse kikvorser Jacques Mayol in 1981 het fameuze wereldrecord diepzeeduiken versloeg, had hij een Omega Seamaster 120 m om de pols. Dik tien jaar later zag de Seamaster Professional Diver het daglicht. Accuraat tot op 300 meter diep, en voorzien van een decompressiemechanisme. Begin jaren negentig wordt duidelijk voor een nieuwe communicatiestrategie gekozen. Omega lanceert ambassadeurs en ambassadrices. Natuurlijk niet eender wie. Omega vertegenwoordigt namelijk niet om het even welke waarden. Het merk streeft naar een profilering die zich afspeelt rond de waarden: elegantie, karakter, verfijning, authenticiteit en stijl. En dat natuurlijk door de tijd heen. Tijdloze tijd, maar toch actueel. De keuze viel op jonge, charismatische leiders; supertalenten die wereldwijd naam en faam genieten. Zoals daar zijn: acteur Pierce Brosnan (My name is Bond, James Bond); Martina Hingis, nummer 1 in het wereldtennis; 's werelds allersnelste zwemmer, Alexander Popov; golfkampioen Ernie Els; tweevoudig wereldkampioen Formule I Michael Schumacher en zijn broer Ralf; topmodel en zakenvrouw Cindy Crawford... Met anderewoorden: bij Omega staat de tijd niet stil. Op generlei vlak. Esthetica, technologie, precisie, communicatie... zijn hun tijd vooruit. Anouk Danthe is designer van de vernieuwde uitgave van de Omega Constellation lijn, waarvoor ook samengewerkt werd met Cindy Crawford, getuige daarvan het nieuwe, met diamanten bezette model My Choice van Cindy Crawford. Anouk Danthe studeerde industriële vormgeving aan het Art Center College of Design bij Montreux, en hoewel ze een erg veelzijdige ontwerpersopleiding kreeg, was het voor haar al van jongs af aan (ze is nu een prille dertiger) duidelijk dat ze in de horlogerie wilde werken. "Veel mensen denken dat het ontwerpen van een horloge vervelend is. Of saai. Omdat het zo beperkt lijkt. Je tekent een horlogekast, plaatst er wijzers en cijfers in and that's it. De werkelijkheid ziet er helemaal anders uit. Het is het detail waar het om draait. En waarin ik me zo kan uitleven. Honderden, neen duizenden details zorgen voor de enorme verscheidenheid in horloges. Met welke materialen werk ik? Wordt het een sporthorloge? Een dameshorloge? Welke kleuren? Welke cijfers? Gebruik ik cijfers? En de horlogeband? Breed, niet breed? Bewerkt of onbewerkt? En zo kan ik nog uren doorgaan. Vergeet ook niet dat elk horloge sowieso bijkomende ontwerpen eist. Verpakking bijvoorbeeld. Neen, ik doe die ontwerpen niet, maar ik overleg wel met de betreffende diensten. Weet je, er hangt nog zoveel extra rond een Omega, dat ik denk dat ik nog voor mijn hele leven ideeën en mogelijkheden genoeg heb..." Toch is er één ding dat Anouk Danthe betreurt. "Een horloge-ontwerper werkt altijd achter de schermen. Ik vind het wel jammer dat een horloge nooit door de ontwerper getekend wordt. En dat heb je met andere voorwerpen wel. Hoe dat komt? Ik weet het eigenlijk niet. Misschien omdat er zoveel mensen aan het mechanisme werken.... Maar dat heb je ook bij andere ontwerpen... Een motor van Philippe Starck bijvoorbeeld..." Alle stukken uit de collectie "Constellations" zijn juweelhorloges. Voor zijn 150ste verjaardag bracht Omega 999 genummerde en gesigneerde horloges op de markt van het model Constellation My Choice genaamd. Oftewel Cindy's keuze. Met een prijskaartje dat er mag zijn.TEKST: MARGOT VANDERSTRAETEN