Tijdeloze klassieker

© GF
Ad Van Poppel medewerker Trends

Bij het Amerikaanse Harley-Davidson denken velen aan de iconische film Easy Rider. Of aan de ‘zwaantjes’ die tot in het midden van de jaren zeventig op hun lichtblauwe Harley-Davidson-motoren over de wegen reden. Harley mag dan aan de top staan met zijn imago, in aantal verkochte motoren is dat lang niet het geval. Jaar na jaar schommelt het aantal inschrijvingen van nieuwe motoren van het Amerikaanse merk tussen 5 en 6 procent.

Harley is een speciaal merk. De Harley-rijders hebben een eigen subcultuur en komen samen in zogenoemde HOG’s, Harley-Davidson Owners Groups. De motoren zijn zwaar, hebben veelal luidere uitlaatpijpen en het basisconcept – de V-twinmotor – gaat terug naar het begin van de vorige eeuw. Harley-Davidson is geen merk met flitsende, moderne lijnen. Een deel van het aanbod is puur nostalgisch. Neo-retro heet dat: nieuwe technologie in een nostalgisch kleedje.

Dat gaat zeker op voor de Harley Road King Classic, een tourmotor met twee forse zijtassen en een windscherm. De lijnen van de motor zijn bijna identiek aan de modellen van de jaren zestig en zeventig. Het is een motor met veel chroom en witte stroken op de banden. De Road King Classic wordt aangedreven door de nieuwe Milwaukee Eight. Milwaukee staat voor de stad waar de fabriek is gevestigd en Eight voor de twee maal vier kleppen per cilinder. De motor is heel smeuïg en biedt veel koppel. Maar het karakteristieke ‘potato-potato’-geluid – dat Harley zelfs wou patenteren – is weg. De zit is goed, je zit ontspannen onderuitgezakt. De Harley is geen motor om te jakkeren, wel om lekker te toeren.

“Een van de belangrijkste factoren voor lekker rijden is het vertrouwen dat je hebt in je machine”, staat op de Harley-Davidson-website. Dat gaat zeker op voor deze Harley. Het is een zware motor (372 kilo) en dat gewicht voel je bij stapvoets rijden. Voor het overige is de motor verbluffend gemakkelijk te rijden. Er zijn weinig punten van kritiek. Alleen de koppeling is wat zwaar en de voorrem mag wet meer pit hebben. Wie met deze motor wil rijden, moet wel wat centen neertellen. De instapprijs bedraagt 24.500 euro.

AD VAN POPPEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content