‘Tijd is rijp om mandaat op te nemen’

© GF

WIE

Dirk Van de Walle (55)

IS

Voorzitter van de BABM, de Belgo-Luxemburgse Vereniging van Merkartikelfabrikanten

WAS

Dirk Van de Walle is handelsingenieur en startte in 1988 in de verkoop en de marketing bij Unilever. In 2001 stapte hij over naar Ter Beke, waar hij zeven jaar bleef. In 2008 zette hij samen met twee partners de kledingketen Talking French op waar hij tot 2012 actief was. “Bij Unilever heb ik geleerd wat een balans is, bij Ter Beke wat cashflow is en bij Talking French wat cash is”, zegt hij. In 2013 begon hij bij Spadel, eerst voor België en Luxemburg en sinds 2017 voor de Benelux.

WIL

Dirk Van de Walle heeft begin deze maand het voorzitterschap van de BABM overgenomen van Wim Swyndouw (Melitta Benelux). De BABM verdedigt de belangen van de merkfabrikanten in ons land en in Luxemburg. Van de Walle maakt al sinds 2015 deel uit van het directiecomité. “Dat heeft ertoe bijgedragen dat men mij heeft gevraagd”, zegt Van de Walle. “Ik ben dertig jaar in de sector van fast moving consumer goods actief en voel me rijp om dit mandaat op te nemen.”

De BABM houdt zich vooral bezig met de relaties met de distributie. Het gaat onder meer ook om oneerlijke handelspraktijken jegens de merkfabrikanten en om innovatie. De merken staan onder druk, zegt Van de Walle. Ze worden door de retailers vaak gezien als een melkkoe.

Voorts wijst hij op de verkeerde perceptie dat merken in ons land veel marge nemen. “De marges in België zijn groter, omdat de kosten hier ook hoger zijn. Niet alleen door de belastingen, maar ook door de sociale lasten en de loonkosten”, zegt hij.

VRIJE TIJD

“Ik hou van oldtimers. En ik zeil ook graag.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content