De Audi A4 is een succesnummer. Een klassieker, niet meer weg te denken uit het autolandschap, waarin hij in 1972 werd losgelaten. Toen uiteraard nog als Audi 80 . Sindsdien zijn er tien miljoen verkocht, van de 80 en later de A4, die nu aan zijn achtste generatie toe is. Zo meteen kunt u hem al bestellen, vanaf februari krijgt u hem ook te zien in de showroom.
...

De Audi A4 is een succesnummer. Een klassieker, niet meer weg te denken uit het autolandschap, waarin hij in 1972 werd losgelaten. Toen uiteraard nog als Audi 80 . Sindsdien zijn er tien miljoen verkocht, van de 80 en later de A4, die nu aan zijn achtste generatie toe is. Zo meteen kunt u hem al bestellen, vanaf februari krijgt u hem ook te zien in de showroom. Niet dat u veel verschil met de huidige versie zult merken. Uiterlijk is de A4 nauwelijks veranderd. De lichten, de bumper en de luchthappers in de snoet, daar blijft de opsmuk bij. Waarom Audi dan absoluut een nieuwe versie wilde lanceren? Omdat ze iets verderop, bij de concurrentie in München, ook een nieuwe versie van de 3-reeks hebben. Een volledig nieuwe bovendien. Want net zoals de C-Klasse van Mercedes is dat nog altijd de aartsvijand voor Audi. Is er aan het uiterlijk weinig veranderd, dan is er onderhuids hard gewerkt aan de vernieuwde A4. Een paar nieuwe snufjes, zoals waarschuwing voor vermoeide bestuurders, zijn standaard gemonteerd. Maar het opvallendst is het veel zuiniger motorenaanbod. Samen behoeven alle verkrijgbare motoren nu 11 procent minder brandstof dan in de huidige A4. Natuurlijk is dat voor een groot deel te danken aan alweer een grote stap vooruit voor de benzinemotoren. Zo heeft de 1.8 TFSi van 170 pk nu genoeg aan gemiddeld 5,7 liter. Maar dat maakt ons natuurlijk niet blind voor de uitstekende score van de versie die in ons land nog met grote voorsprong de populairste is: de tweeliter turbodiesel haalt nu een normverbruik van 4,3 liter of een CO2-uitstoot van 112 gram. Uitstekend is dat voor een motor die zoveel kracht onder de rechtervoet schuift. Ook met de grote drieliter turbodiesel van 204 pk verbruik je maar 4,9 liter. Het onderstreept hoezeer de voorbije jaren vooruitgang is geboekt in motorenbouw. De V6 turbodiesel van 2,5 liter die in 1998 als een revolutionaire krachtbron gold in de Audi 100, verbruikte 30 procent meer en had 30 procent minder koppel. Natuurlijk heeft dat niet alleen met motortechnologie te maken, maar wordt ook overal elders in de auto naar de laatste druppel brandstof gezocht. Zoals het gebruik van een elektromechanische stuurinrichting die goed is voor 0,3 liter diesel. Aan boord proefden we de deugden die we al kenden van de A4: in alle omstandigheden heel comfortabel reizen, in een auto die getuigt van vlekkeloze kwaliteit, zowel in de materialen als de afwerking. Met weliswaar nog altijd een rijgevoel dat iets minder dynamisch is dan in de 3 van BMW. Motor: 2.0 liter turbo 136 pk of 100 kW Max. Koppel: 320 Nm bij 1750 tot 2500 toeren Acceleratie 0-100 km/u in 9,3 seconden Topsnelheid: 215 km/u Normverbruik: gemiddeld 4,3 liter CO2-uitstoot bij normverbruik: 112 gram/km Instapprijs: 30.600eurozuinige en krachtige dieseluiterlijk niet opgefristJO BOSSUYT