Eigenlijk was haar eerste job meteen toonaangevend voor de verdere carrière van Christine Van den Winckel. Na een specialisatie Marketing aan de VlerickLeuven Gent Management School ging ze aan de slag bij Sabena. "Er was toen - even - een partnership met KLM en British Airways, waarbij vooral die laatste een stempel drukte op het marketingbeleid. Ik had onmiddellijk alle microbes t...

Eigenlijk was haar eerste job meteen toonaangevend voor de verdere carrière van Christine Van den Winckel. Na een specialisatie Marketing aan de VlerickLeuven Gent Management School ging ze aan de slag bij Sabena. "Er was toen - even - een partnership met KLM en British Airways, waarbij vooral die laatste een stempel drukte op het marketingbeleid. Ik had onmiddellijk alle microbes te pakken: luchtvaart, marketing en de typisch Britse manier van zakendoen." Toen Sabena in bureaucratie begon te verzanden, koos ze voor het jonge British Midland ( BMI). "Ik zit hier nu elf jaar, sinds de opstart van de Belgische activiteiten. Maar soms heb ik het gevoel dat ik al tien verschillende jobs gedaan heb, zo snel verandert de sector." Van den Winckel vertelt vol enthousiasme over het pionierswerk dat ze in 1992 mocht verrichten. "Ik was 24 en kreeg de marketing voor ons land in handen, terwijl mijn baas in Groot-Brittannië zat." Ze overleefde de vuurdoop en mocht ook de marketing voor Nederland en Frankrijk onder haar hoede nemen; later werd ze salesmanager voor ons land en Luxemburg. BMI is in eigen land al 65 jaar actief en werd er de nummer twee van de 'full service carriers', na British Airways. Vanuit ons land worden vluchten verzorgd naar Londen Heathrow, Edinburgh, Leeds en de East Midlands. In haar nieuwe functie staat ze in voor de marketing in landen als België, Nederland, Frankrijk, Italië en Spanje. BMI komt daarmee terug op eerdere besparingsmaatregelen. "In november 2001 verdwenen de lokale marketingafdelingen en werd alles geconsolideerd in Groot-Brittannië. Maar geleidelijk groeide het besef dat Europa en Groot-Brittannië toch anders in elkaar zitten," aldus Van den Winckel. Ze blijft vanuit ons land werken. "Ik mag het misschien niet hardop zeggen, maar dankzij moderne technologie zoals videoconferencing is het niet echt nodig om me constant te verplaatsen."Daniel Dobbeni (51). Was: Directeur departement Energiebewegingen van Elia. Wordt: Directeur-generaal en voorzitter van het directiecomité van Elia. Christine Van den Winckel (36). Is: Marketingmanager Europe and International bij luchtvaartmaatschappij BMI. Vrije tijd: volleybal, tennis, avontuurlijke vakanties. R.C. nDobbeni wou uitvinder worden, of tenminste aan de wieg staan van iets heel innoverends."BMI besefte dat Europa en Groot-Brittannië anders in elkaar zitten."