U heeft het wellicht ook al meegemaakt, dat u watertandde bij een stoel, bed of zelfs een simpele, maar prachtig vormgegeven lamp in de hotelkamer waar u verbleef. Maar waar kunt u die kopen? Heel soms bieden hotels de mogelijkheid om stukken die in de kamer staan te kopen, maar dat is uitzonderlijk.
...

U heeft het wellicht ook al meegemaakt, dat u watertandde bij een stoel, bed of zelfs een simpele, maar prachtig vormgegeven lamp in de hotelkamer waar u verbleef. Maar waar kunt u die kopen? Heel soms bieden hotels de mogelijkheid om stukken die in de kamer staan te kopen, maar dat is uitzonderlijk. Een gemiste kans, vindt Dominique D'heedene. Ze richtte in 2007 Design Arenas op, een webwinkel waar je decoratiestukken, lampen, bedden, stoelen en andere designstukken uit 36 Europese luxehotels kunt kopen. "Ik kreeg het idee een jaar eerder, toen ik het concept zag in de Verenigde Staten." "Ik werk al jaren in de IT-sector en had al langer zin om iets te doen met het internet. In de Verenigde Staten staan webshops en e-commerce veel verder dan hier. Maar als het over design gaat, staan wij een stuk verder. Er zijn in Europa veel meer luxehotels met heel knap design dan daar. Europees design is normaal van een hoger niveau." En zo toog D'Heedene aan het werk. Ze werkte een half jaar om het businessplan helemaal goed te krijgen en het opzet van de website uit te denken. Vervolgens stapte ze naar hotels. "Ik zocht naar vier- of vijfsterrenhotels omdat die meestal interieurs hebben met iets extra. Het moest design zijn, hotels met een traditionele inrichting zijn te weinig onderscheidend. Daarnaast waren ligging, uitstraling en de cliënteel van het hotel belangrijk." "Ik bekeek de hotels vooral op het internet. De meeste hotels hebben websites met een uitgebreide fotogalerie, daar leer je al heel wat uit. In het begin was het moeilijk om de juiste aanspreekpunten te vinden, maar intussen zijn er al hotels die me zelf contacteren, wat ook wel de bedoeling was." "Voor de hotels is er een voordeel aan verbonden. Ze kunnen een bijkomende dienst aanbieden aan hun klanten zonder dat het hen iets kost. Het is ook een extra marketingkanaal. En ze kunnen er ook commissie aan verdienen, afhankelijk van hoe actief ze samenwerken. Meestal vragen de hotels niets liever dan zo'n referentie op het net." Op de site zijn tien categorieën van producten te vinden, van deco en accessoires tot meubels en verlichting die terug te vinden zijn in hotels in België, Nederland, Groot-Brittannië, Frankrijk en Spanje. Er zit zelfs één hotel uit Australië bij. Maar wat zijn de populairste stukken bij de klanten van Design Arenas? "Verlichting en bedlinnen doen het altijd goed. En bedden zijn ook een categorie apart. Het is vrij uniek dat je een bed een nachtje kan uittesten voor je het koopt. En dan zeker bedden van uitstekende kwaliteit, die in de beste hotels gebruikt worden. Het gaat sowieso vaak om spullen die je niet in een gewone designwinkel kunt vinden." "Ik heb ook klanten die met een product komen aanzetten dat niet in de webshop staat, maar dat ze willen hebben. En dan bekijk ik of ik dat product kan krijgen voor hen. Er zitten overigens ook redelijk wat Belgische designers, zoals Vincent Van Duysen, Extremis, Nedda El-Asmar, Davy Grosemans en Xavier Lust." Onderzoek wijst uit dat e-commerce op de Belgische markt achterop hinkt in vergelijking met onze buurlanden. Maar volgens D'Heedene is dat steeds minder het geval. "Het vertrouwen van de consument neemt toe. Met een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke website geven we een betrouwbare indruk. Net zoals een gewone winkel moet een e-shop gezellig en aangenaam zijn. Daar heb ik heel veel tijd in gestoken. En ik geef ook zoveel mogelijk onberispelijke kwaliteit, natuurlijk." "We stoppen de samenwerking met leveranciers die het één keer laten afweten meteen. Betrouwbaarheid is héél belangrijk. We willen vier- of vijfsterrenservice leveren. Onze klanten blijven sowieso niet beperkt tot België. We leveren over de hele wereld. Ik heb onlangs nog een bed geleverd in Nieuw-Caledonië (lacht). Maar dat is uitzonderlijk, zeker omdat het zo'n groot stuk is. Voor grote afstanden versturen we meestal kleinere stukken. De meeste klanten zijn Europeanen." D'Heedene nam een jaar loopbaanonderbreking als IT'er om zich te concentreren op Design Arenas. Nu werkt ze weer deeltijds. Is er dan zo weinig werk aan de winkel? "Ik had zin om weer met IT bezig te zijn en in een bedrijf te werken. Werk is er genoeg. Het afgelopen jaar was er een duizendtal transacties en volgende jaar zal dat nog hoger liggen. Als je de klant kan overtuigen dat je professioneel bent, dan groeit dat vanzelf." www.arenascollection.comDOMINIQUE SOENENS"Net zoals een gewone winkel moet een e-shop gezellig en aangenaam zijn"