Een jong effectenmakelaarskantoor in Londen wil een filiaal openen in Praag. Tijdens een wandeling naar de mogelijke locatie wordt de oprichtster de keel overgesneden. De man blijft verbijsterd achter. Het is een typisch begin voor een roman van Michael Ridpath, één van de pioniers van de financiële thriller. Zijn ervaring bij een investeringsbank in de City van Londen gebruikt hij nu om zijn suspenseverhalen te doorspekken met goed gedoseerde blikken in de keuken van het risicokapitaa...

Een jong effectenmakelaarskantoor in Londen wil een filiaal openen in Praag. Tijdens een wandeling naar de mogelijke locatie wordt de oprichtster de keel overgesneden. De man blijft verbijsterd achter. Het is een typisch begin voor een roman van Michael Ridpath, één van de pioniers van de financiële thriller. Zijn ervaring bij een investeringsbank in de City van Londen gebruikt hij nu om zijn suspenseverhalen te doorspekken met goed gedoseerde blikken in de keuken van het risicokapitaal en de makelaars. In Verzwegen aandeel (VH&W, 288 blz., 14 euro) speelt ook een traineeprogramma van een venture capital group een cruciale rol. Een hoogtepunt in het oeuvre van Ridpath is zijn jongste telg zeker niet, maar op een luie avond valt zo'n verhaal best te pruimen. Heel wat spectaculairder gaat het eraan toe in Roofbouw (Karakter, 335 blz., 18 euro). Alan Glynn portretteert een freelance copywriter die maar net het hoofd boven water kan houden in het even jachtige als dure Manhattan. Via een nog niet geregistreerde smart drug verovert hij evenwel in ijltempo Wall Street. De plot en de gladde stijl hebben alles om er een beststeller van te maken en een Hollywoodfilm uit te distilleren, maar geef ons toch maar de klassieke aanpak à la Ridpath. John Grisham pakt het de jongste tijd net wat trager aan. In Het dossier (Bruna, 286 blz., 19,95 euro) wil een zoon van een overleden rechter achterhalen waar het vele geld in diens huis vandaan komt. Let ook op de verslaafde broer. We werden net voldoende geprikkeld om verder te lezen. Met De firma (Meulenhoff, 317 blz., 16,50 euro) komt Phillip Margolin niet alleen in het kielzog van de betere Grisham (niet de Grisham van het afgehaspelde tussendoortje Winterzon, dat nog voor Het dossier op de markt kwam), hij spurt hem onhoudbaar voorbij. Margolin, ook al een advocaat die de toga ruilde voor de bestsellerpen, brengt een jurist ten tonele die het aan de stok krijgt met een machtige geneesmiddelenfabrikant en met zijn kantoor. Een pageturner die zijn verrassingen goed doseert. Nog een Amerikaanse jurist, Stephen Horn, debuteert als thrillerauteur met De verdediging (Meulenhoff, 351 blz., 16,50 euro). Als extra decor krijgen we de jetset. Dit boek toont het pijnlijkst de zwaktes van de Grisham-adepten, of ze nu de rechtbankthriller dan wel de financiële toer opgaan: de personages blijven te veel marionet en te weinig karakter, terwijl de dialogen wel eens invuloefeningen in gepopulariseerde psychologie lijken. Een degelijke thriller schrijven is nog altijd een kunst en niet een zoveelste eindwerk uit een zoveelste schrijfcursus. Luc De Decker [{ssquf}]