Aan de meer opportunistisch ingestelde theaterbezoeker biedt deze twaalfde editie van het Nederlands-Vlaams Theaterfestival - met Gent ditmaal als Vlaamse thuishaven - weer eens een uitgelezen kans tot een inhaalbeweging. Alleen reeds daarom is het jammer dat een van de twaalf door een vakjury geselecteerde voorstellingen, de marathonproductie 'Ten Oorlog' van Blauwe Maandag Compagnie, niet in Gent te zien zal zijn: pas in mei 1999 wordt ze door Het Toneelhuis hernomen in de Antwerpse Bourlaschouwburg.
...

Aan de meer opportunistisch ingestelde theaterbezoeker biedt deze twaalfde editie van het Nederlands-Vlaams Theaterfestival - met Gent ditmaal als Vlaamse thuishaven - weer eens een uitgelezen kans tot een inhaalbeweging. Alleen reeds daarom is het jammer dat een van de twaalf door een vakjury geselecteerde voorstellingen, de marathonproductie 'Ten Oorlog' van Blauwe Maandag Compagnie, niet in Gent te zien zal zijn: pas in mei 1999 wordt ze door Het Toneelhuis hernomen in de Antwerpse Bourlaschouwburg. Dé verrassingshit van de afgelopen maanden was zonder enige twijfel 'Ge moet niet persé ananas gegeten hebben om te weten DAT DAT ongelooflijk lekker is' van het Kortrijkse Theater Antigone. De jonge Antwerpse theatermaker Bart Van Nuffelen reeg fragmenten uit Louis Paul Boons 'Menuet' en 'De kapellekensbaan' aaneen tot een dramaturgisch meesterstukje dat aanleiding geeft tot feest op de bühne. In de handen van Van Nuffelen en co-regisseur Johan Petit wordt theater opnieuw ambacht: volkse nostalgie en de postmoderne wereld van David Lynch, professionele en niet-professionele acteurs, entertainment en reflectie gaan hand in hand. Een ander buitenbeentje is 'ja ja maar nee nee' van de Brusselse gezelschappen Dito'Dito en transquinquennal, een tweetalige productie over het leven in een hoofdstedelijk appartementsgebouw. Auteur Rudi Bekaert liet zich gretig inspireren door de werkelijkheid van alledag; de voorstelling zit vol ontwapenende vondsten die herinneringen oproepen aan cabaret en vaudeville. Niet alleen in Vlaanderen is Louis Paul Boon in trek bij theatermakers. Johan Simons realiseerde bij Theatergroep Hollandia op zijn beurt een glasheldere versie van 'Menuet' met opmerkelijke acteerprestaties van Frieda Pittoors en Elsie de Brauw, die te Gent onderdak vindt in de indrukwekkende ACEC-gebouwen. Ook Goethe is goed vertegenwoordigd met het Faust-tweeluik dat Guy Cassiers regisseerde bij respectievelijk Het Zuidelijk Toneel en het jonge Utrechtse collectief 't Barre Land: een dubbele ode aan de verbeeldingskracht, verwezenlijkt met totaal verscheiden middelen. Qua populariteit moest elk auteur de afgelopen maanden echter de duimen leggen voor William Shakespeare. Naast 'Ten Oorlog' werden nog drie Shakespearevoorstellingen geselecteerd die elk op zich getuigen van de gediversifieerde aanpak van het Nederlandstalige theater: De Trust met 'Hamlet', Toneelgezelschap Dood Paard met 'Titus' en opnieuw 't Barre Land met 'Henry IV'. 'Koppen', een tweede productie van Het Zuidelijk Toneel, 'Desperado', een hilarische sociale parodie van het Amsterdamse kwartet Van der Woude, Van't Hof, Kas & De Wolf, en 'Zinsbegoocheling' van Toneelgroep Amsterdam maken het lijstje met twaalf voorstellingen rond. Het Theaterfestival vindt plaats van 27 augustus tot 5 september op diverse locaties in Gent. Reserveren via Vooruit, tel. (09)267.28.28.P. Anthonissen