Theaterauteur Heiner Müller (1929-1995) ging door het leven als het schrijvende geweten van het voormalige Oost-Duitsland. De socialistische droom gaf Müller nooit op: hij bleef ook trouw aan gene zijde van de Berlijnse muur wonen, ook al had hij de grootste moeite met de concrete vorm die het Oost-Duitse partijsysteem had aangenomen. De neerslag van die ambivalente houding is terug te vinden in " Wolokolamsker Chausse...

Theaterauteur Heiner Müller (1929-1995) ging door het leven als het schrijvende geweten van het voormalige Oost-Duitsland. De socialistische droom gaf Müller nooit op: hij bleef ook trouw aan gene zijde van de Berlijnse muur wonen, ook al had hij de grootste moeite met de concrete vorm die het Oost-Duitse partijsysteem had aangenomen. De neerslag van die ambivalente houding is terug te vinden in " Wolokolamsker ChausseeI-V", een vijfdelige tekst die hij schreef tussen '85 en '87, en die dertig jaar Oost-Duitse geschiedenis overspant. Deel I, 'Russische opening' geheten, speelt zich af in 1941: een Russisch legercommandant beslist een deserteur te executeren om een voorbeeld te stellen in de strijd tegen de nazi's. Jaren na datum blijft die ene daad hem kwellend achtervolgen. In de daaropvolgende delen, die zich steeds explicieter in het vroegere Oost-Duitsland afspelen, schetst Müller de neergang van de socialistische utopie. Met het laatste deel, 'De vondeling', is hij in de jaren zeventig aanbeland: een vader, trouw aan de partij-ideologie, komt in conflict met zijn zoon/dochter die er andere, in zijn ogen fascistische ideeën, op nahoudt. Regisseur Peter van Kraaij, de voorbije jaren goed voor voorstellingen als 'Exiles' (Kaaitheater) en 'Flirt' (Het Zuidelijk Toneel), heeft deze tekst geënsceneerd in een eerste coproductie tussen Kaaitheater en Theater Antigone. Van Kraaij is niet in de val getrapt er een geschiedenisles van te maken: wat hij toont is de manier waarop politieke ontwikkelingen de leef- en denkwereld van deze individuen beïnvloeden. Door een mengvorm te hanteren tussen verteltheater en dialoog plaatst hij vijf menselijke personages op het toneel, die elk op hun manier worstelen met het gebrek aan alternatieven dat het leven hen heeft voorgeschoteld. De heldere logica die uit de tekst spreekt, ontkracht het beeld van de hermetische auteur, waarvoor Müller vaak wordt versleten. Vijf uitstekende acteurs dragen bij tot het welslagen van de voorstelling. Josse De Pauw, Jos Verbist en de jonge Robbert So vertolken de mannelijke stem, maar worden bijwijlen overvleugeld door twee Nederlandse actrices: Carla Mulder (vroeger bij o.m. Maatschappij Discordia) en Robijn Wendelaar (tevens actief bij Theatergroep Hollandia). ( P.Anthonissen)