Zijn mythe ten spijt, konden niet alle producties van Jan Fabre de jongste tijd op bijval rekenen. Vorig seizoen nog was zijn marathonvoorstelling Universal copyrights 1 and 9 verantwoordelijk voor een flinke controverse. Ondertussen lijkt Fabre een nieuwe adem te hebben gevonden : na de beloftevolle toonmomenten van twee van de Vier temperamenten, een reeks danssolo's die op het Klapstukfestival zijn e...

Zijn mythe ten spijt, konden niet alle producties van Jan Fabre de jongste tijd op bijval rekenen. Vorig seizoen nog was zijn marathonvoorstelling Universal copyrights 1 and 9 verantwoordelijk voor een flinke controverse. Ondertussen lijkt Fabre een nieuwe adem te hebben gevonden : na de beloftevolle toonmomenten van twee van de Vier temperamenten, een reeks danssolo's die op het Klapstukfestival zijn eigenlijke première zal beleven, opent deSingel zijn deuren voor de wereldcreatie van Glowing icons, het derde en laatste deel van zijn "trilogie van het lichaam". Binnen het veelzijdige en toch coherente oeuvre van Jan Fabre neemt deze theatertrilogie een plaats in tussen zijn grootschalige dansproducties als Da un'altra faccia del tempo en zijn intiemere theatersolo's als Een doodnormale vrouw met Els Deceukelier of De keizer van het verlies met Dirk Roofthooft. Rode draad is Fabres unieke universum, een schemerwereld tussen licht en donker, tussen orde en chaos, die bevolkt wordt door de vreemdste figuren zoals in het verleden de geharnaste ridder en de clown. 'Glowing icons' wordt aangekondigd als een onderzoek naar "het erotische lichaam", een logisch vervolg op 'Sweet temptations' (1991) en 'Universal copyrights 1 and 9', waar achtereenvolgens het fysieke lichaam en het spirituele lichaam aan de orde van de dag waren. In 'Glowing icons' gaan acteurs en dansers op zoek naar de manier waarop het lichaam na zijn fysieke bestaan als icoon voortleeft. Dit is voornamelijk het geval voor figuren die via de media onsterfelijke roem hebben vergaard : hun lichaam of 'kostuum' is onmiddellijk herkenbaar, maar wie de persoon achter de afbeelding is, blijft vaak een groot mysterie.'Glowing icons' zal onder meer refereren aan Andy Warhol en Albert Einstein, aan Dracula en Mae West, aan Elisabeth I en Janis Joplin, aan Jackie Kennedy en Salvador Dali.Voor 'Glowing icons' doet Jan Fabre een beroep op de ploeg die ook 'Universal copyrights 1 and 9' met hem maakte : de oude getrouwen Renée Copraij, Els Deceukelier en Albert de Groot op kop, met verder Tiny Bertels, Antony Rizzy, Elsemieke Scholte, Sachiyo Takahashi, Jan Van Hecke en José Verheire.(P. Anthonissen)Glowing icons : van 13 tot 16, en van 20 tot 23 mei om 20 uur in de Rode Zaal van deSingel, Desguinlei 25, Antwerpen, tel.(O3)248.38.00. Op 11, 12 en 13 juni in het Lunatheater, Brussel, tel.(02)201.59.59.