Theater onder een brug in het centrum van Antwerpen : het is de nieuwste uitdaging die de Noord-Hollandse Theatergroep Hollandia zich heeft gesteld na in het verleden vooral locaties op het platteland en in de stadsrand te hebben aangedaan. 'Varkensstal' van Pier Paolo Pasolini ging vorige zaterdag in première. Coproducent is deSingel, reeds in 1992 betrokken bij een ander Hollandia-project, het onvolprezen 'Kushwarda City' in een leegstaande mouterij in Wijnegem. De confrontatie t...

Theater onder een brug in het centrum van Antwerpen : het is de nieuwste uitdaging die de Noord-Hollandse Theatergroep Hollandia zich heeft gesteld na in het verleden vooral locaties op het platteland en in de stadsrand te hebben aangedaan. 'Varkensstal' van Pier Paolo Pasolini ging vorige zaterdag in première. Coproducent is deSingel, reeds in 1992 betrokken bij een ander Hollandia-project, het onvolprezen 'Kushwarda City' in een leegstaande mouterij in Wijnegem. De confrontatie tussen het (post-)industriële gebouw, het rurale decor (met onder meer strobalen en boomstammen) en het acteertalent van Jeroen Willems leverde toen een onvergetelijke theateravond op. Vier jaar later hopen de beide Hollandia-regisseurs Johan Simons en Paul Koek hun koers bij te sturen door de ontmoeting aan te gaan met een meer levende realiteit. De IJzerenbrug in het hartje van Antwerpen is daartoe een eerste stap : het viaduct, dat in 1972 als voorlopige noodbrug werd gebouwd, geldt voor de meeste Antwerpenaren als "de kankerplek van de stad". Aan de zijde van de Italiëlei heeft Hollandia de parkeerplaats onder de brug omgebouwd tot een ruwe, elementaire theaterruimte. Naast en over de hoofden van de toeschouwers raast het drukke stadsverkeer. Het eerste deel van de voorstelling wordt gespeeld met zicht op de stad ; in het tweede deel gaat het gezelschap introverter te werk, en speelt het in en rond een greppel die tussen twee tribunes werd uitgegraven. Het meest verrassende aan de productie is wellicht dat de locatie er reeds na een korte tijd nog merkwaardig weinig toe doet. Dat de acteurs amper op hun omgeving inspelen, heeft daar niet onmiddellijk mee te maken : dat gebeurde bij vroegere voorstellingen van Hollandia evenmin nadrukkelijk, en toch groeide er uit associatie tussen tekst, spel en ruimte vaak iets moois. Onder de IJzerenbrug levert het enkele fraaie beelden op (vooral van voorbijrijdende trams), maar verder leiden de verschillende componenten van de voorstelling een gescheiden leven. Pasolini's tekst met name lijkt niet bij deze omgeving aan te sluiten : het verhaal van Julian (Benjamin Verdonck), de zoon van de Duitse grootindustrieel Klotz (Jos Verbist), die zich van het burgerlijke leventje van zijn ouders afkeert en in een varkenssstal de liefde van de varkens opzoekt.'Varkensstal' is dus meer een ongewone, bevreemdende ervaring dan een geslaagde theatervoorstelling. De science-fiction-achtige aankleding, de sferische muziek van Kees Tazelaar, de krocht waaruit de acteurs verschijnen en waarin ze weer verdwijnen : het roept een amalgaam van betekenissen op waar soms geen touw aan vast te knopen is. Maar misschien is die zoektocht juist de uitdaging. ( P. Anthonissen) Theatergroep Hollandia speelt "Varkensstal" tot 12 oktober, onder de IJzerenbrug, Antwerpen (kruispunt Italiëlei-Rooseveltplaats). Info : deSingel, tel.(03)248.38.00.