Kijkcijfersucces in Vlaanderen

Net als je denkt dat het format van talentenjachten à la Idool is uitgemolken, verschijnt er een programma als The Voice op de buis. The Voice van Vlaanderen op VTM - het best scorende VTM-programma op dit moment - haalt op vrijdag gemiddeld 900.000 kijkers. "Daar komen er in uitgesteld kijken nog eens gemiddeld 160.000 kijkers bij", rekent VTM-woordvoerster Sara Vercauteren voor. "Dat levert een officieel kijkcijfer op van ru...

Net als je denkt dat het format van talentenjachten à la Idool is uitgemolken, verschijnt er een programma als The Voice op de buis. The Voice van Vlaanderen op VTM - het best scorende VTM-programma op dit moment - haalt op vrijdag gemiddeld 900.000 kijkers. "Daar komen er in uitgesteld kijken nog eens gemiddeld 160.000 kijkers bij", rekent VTM-woordvoerster Sara Vercauteren voor. "Dat levert een officieel kijkcijfer op van ruim een miljoen kijkers." De heruitzending op dinsdag doet er nog eens 200.000 kijkers bij. Hoe hoger de kijkcijfers, hoe hoger de tarieven voor de reclame. Op vrijdag 3 februari (bij de eerste liveshow) verstuurden de VTM-kijkers 10.000 tweets. Wat voegt Twitter toe? Sara Vercauteren van VTM: "Iemand die tweet, kan zijn bericht live op het scherm zien verschijnen. Dat verhoogt zijn beleving." Belangrijk voor de adverteerders is dat kijkers minder blijken weg te zappen tijdens de reclameblokken wanneer een programma druk becommentarieerd wordt via de sociale media. De Vlaamse Voice werkt samen met vijf bedrijven die hun producten mogen aanprijzen in het programma: Opel, Samsung, Allo Telecom, Maybelline (make-up) en kappersketen Franck Provost. VTM waakt erover dat de partners zich aan de regels voor product placement houden: natuurlijke integratie in het decor, niet aanzetten tot verkoop of verhuur, geen invloed op de redactionele lijn. Het product placement maakt deel uit van een breder partnershippakket dat ook een billboard- en trailerdeel, licensing en aanwezigheid op de website omvat. Het is gedaan met uitlachtelevisie: wie het programma haalt, heeft al bewezen dat hij kan zingen. Tijdens de blinde audities in het begin van de show telt alleen het zangtalent en niet de schoonheid van de kandidaat. Bovendien wordt er gewerkt met coaches in plaats van met de traditionele jury. De coaches hebben een veel actievere rol en begeleiden hun teamleden maandenlang. Met deze focus op zangtalent en de actieve rol van de coach slagen de programmamakers erin om grote namen aan te trekken zoals Jasper Steverlinck (Arid) en Alex Carlier (Hooverphonic), die als een kwaliteitslabel afstralen op het programma. Eind vorig jaar legde de krant De Morgen de hand op het contract dat de deelnemers aan The Voice ondertekenen. Daaruit blijkt dat de artiest afstand doet van de intellectuele eigendom, van alle portret- en imagorechten waaronder de artiestennaam, en van 80 procent van de inkomsten via sponsoring. Zelfstandigenorganisatie Unizo bestudeerde het document en noemde het een wurgcontract. BENNY DEBRUYNE