Het in Brussel gevestigde maar zeer internationale theatergezelschap Needcompany laat zijn tiende verjaardag niet onopgemerkt voorbijgaan. Vier maanden lang werd de groep gevolgd door fotograaf Maarten Vanden Abeele, wiens foto's zonet verschenen in een met teksten van Jan Denolf en Rudi Laermans vervolledigd boek. Regisseur Jan Lauwers vond dit het geschikte moment om zijn werk van de afgelopen jaren te bundelen in een integrale opvoering van "The Snakesong Trilogy".
...

Het in Brussel gevestigde maar zeer internationale theatergezelschap Needcompany laat zijn tiende verjaardag niet onopgemerkt voorbijgaan. Vier maanden lang werd de groep gevolgd door fotograaf Maarten Vanden Abeele, wiens foto's zonet verschenen in een met teksten van Jan Denolf en Rudi Laermans vervolledigd boek. Regisseur Jan Lauwers vond dit het geschikte moment om zijn werk van de afgelopen jaren te bundelen in een integrale opvoering van "The Snakesong Trilogy".De 41-jarige Lauwers is een apart fenomeen in de Vlaamse podiumkunsten. Van oorsprong beeldend kunstenaar, wist hij zich in te schrijven in de vernieuwingsbeweging van het Vlaamse theater aan het begin van de jaren tachtig, en zowel met het collectieve Epigonentheater zlv als met zijn eigen Needcompany opmerkelijke producties te realiseren. Fabre buiten beschouwing gelaten, heeft Needcompany van alle Vlaamse theatergezelschappen het meest internationale palmares. "The Snakesong Trilogy" wordt dan ook in een mengelmoes van talen gespeeld met Nederlands, Frans, Engels en Italiaans voorop. De drie onderscheiden delen gingen achtereenvolgens in 1994, 1995 en 1996 in première als "Le Voyeur", "Le Pouvoir" en "Le Désir": titels waarvan het allegorische karakter perfect weergeeft waar het Lauwers om gaat.Het centrale thema van de trilogie is de macht van seks in relatie tot de dood, een gegeven dat op verscheidene manieren wordt verbeeld: nu eens op een anekdotisch niveau, in de schildering van een eigentijdse Antwerpse familie met vader, moeder en twee dochters, die mekaar seksueel het vuur aan de schenen leggen; dan weer op een mythisch niveau, bijvoorbeeld in Lauwers' parafrase op het klassieke verhaal van Leda en de zwaan. Tussen de bedrijven door wordt geput uit het werk van voornamelijk laatnegentiende-eeuwse auteurs als Paul Eluard, Joris-Karl Huysmans, Lautréamont, Oscar Wilde en Alberto Moravia. Needcompany laat al deze teksten en motieven met elkaar in dialoog treden, waardoor er een weelde aan interpretaties ontstaat.Voor de integrale versie van "The Snakesong Trilogy" werden de drie delen niet zomaar na elkaar geplaatst, maar samengebracht en opnieuw geordend in functie van de live uitvoering van de muziek van de Nederlandse componist Rombout Willems door het Kammerensemble Neue Musik Berlin en altviolist Paul De Clerck o.l.v. Roland Klüttig. De musici blijven voortdurend in beeld, waardoor de voorstelling iets concertants krijgt. De scenografie is tot een minimum herleid, de zes acteurs bewegen zich als solisten op het voorplan. Vooral Viviane De Muynck en Mil Seghers krijgen de ruimte als respectievelijk de Koningin-Moeder, symbool voor de natuur en haar oerkrachten, en de Professor, verpersoonlijking van ratio en cultuur. Opvallend aan de trilogie is dat ze meer humor bevat dan de onderscheiden delen. In haar geheel is ze wat overladen en soms te zelfgenoegzaam. Bovenal echter brengt ze een mooie samenvatting van tien jaar eigenzinnige theaterpraktijk.Needcompany speelt "The Snakesong Trilogy": tot 24 april, telkens om 20u.30 in het Lunatheater, Sainctelettesquare 20, Brussel (tel. (02) 201.59.59); op 6 en 7 mei om 20 uur in Vooruit, Sint-Pietersnieuwstraat 23, Gent (tel. (09) 267.28.28).P. Anthonissen