TEVREDEN MET MINDER

De horeca aan de Belgische kust is tevreden. De zomer van ’96 was goed voor een gemiddelde omzetdaling van 7 procent.

De hotels, restaurants en cafés aan de Vlaamse kust sluiten het hoogseizoen, juli en augustus, af met een gemiddelde omzetdaling van 7 procent. Het barslechte weer én het gebrekkige consumentenvertrouwen lieten vooral de cafébazen op hun honger zitten. Toch is de horeca tevreden : na de prachtige zomers van ’94 en ’95 viel die van ’96 nog best mee. De toerist bleef niet weg van de kust. Maar hij verbruikte wel veel minder. Dat voelden vooral de cafés, maar ook de restaurants. En die waren al geconfronteerd met stijgende kosten en een lage rendabiliteit.

Grote afwezigen aan de Belgische kust dit jaar waren vooral de Britten en in mindere mate de Fransen. Aan Duitsers en Nederlanders was er ook dit jaar geen gebrek, terwijl het aantal Luxemburgers wat de hoogte in ging. En de Belgen ? Die vonden ook dit jaar opnieuw de weg naar de kust, zij het dan vooral voor kortere perioden. Opmerkelijk is dat vooral Walen nog iets zien in een vakantie aan het Vlaamse strand.

Geografisch diende dit jaar vooral de horeca uit de middenkust de zwaarste klappen te incasseren. Begrijpelijk : de middenkust is, veel meer dan de oost- en westkust, afhankelijk van het eendagstoerisme. Structureel echter is er meer aan de hand. Het belang van het zomerhoogseizoen neemt al geruime tijd af in vergelijking met de toeristische activiteit over het volledige kalenderjaar én de consument legt zich almaar meer budgetbeperkingen op waardoor zowel de gemiddelde verblijfsduur als de bestedingen dalen.

De kusthotels klagen bovendien steen en been over “oneerlijke concurrentie” van immobiliënmakelaars die appartementen voor kortere perioden, soms zelfs voor één enkele nacht, verhuren. Horeca Vlaanderen wil dat appartementen voor minstens acht dagen worden verhuurd ; tenzij ze onder de logiesverstrekkende reglementering zouden vallen.

En de kusthoteliers hebben meteen vragen aan minister-president Luc Van den Brande ( CVP). Die moet, zo heet het, in het kader van zijn actieplan Vlaamse kust 2002, vooral de badplaatsen vernieuwen, de kustdijken renoveren en, via sport-recreatieve en culturele projecten, de aantrekkingskracht van de Vlaamse kust vergroten. En dus meteen de rendabiliteit van de horeca.

DE VLAAMSE KUST Tevreden ondanks omzetdaling.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content