Hij is er. Of toch bijna. De eerste klanten mogen binnenkort hun Tesla Model 3 in ontvangst nemen. Die wagen is in april 2016 met grote trom aangekondigd en zou een revolutie moeten teweegbrengen op de markt van de luxevolumewagens. Met zijn aangekondigde prijs van 35.000 dollar zit hij in het segment van de Audi A4, de BMW Serie 3 en de Mercedes klasse C. De grote nieuwigheid is dat je de prijs kunt vergelijken met die van dieselwagens. En de reservaties stromen binnen. Er zijn al meer dan 455.000 exemplaren van de Model 3 besteld, zo'n 1800 per dag. Het succes en de reputatie van de duurdere Tesla Model S staan borg voor het nieuwe model.

Toch zijn de aangekondigde leveringen maar schone schijn. De wagens in kwestie zijn besteld voor het personeel van Tesla en zijn CEO Elon Musk. De 'echte' klanten krijgen hun auto later dan gepland. De Amerikanen krijgen hem eind oktober, de rest van de wereld vanaf eind 2018. Om die klus te klaren, moet Tesla zijn productie enorm opdrijven. In 2016 produceerde de autobouwer 2000 wagens per week. In 2018 moeten dat er 10.000 worden, of 500.000 per jaar. Elon Musk windt er geen doekjes om. "Het wordt hels", zei hij op een conferentie met analisten.

Geld tanken

En dat kost geld, terwijl het bedrijf nog altijd verlies lijdt. Op 7 augustus schreef Tesla een obligatielening uit voor 1,5 miljard dollar. Het tankte er uiteindelijk 1,8 miljard mee bij. Eerder dit jaar had het 1,4 miljard dollar opgehaald met converteerbare aandelen. De omzet is in de eerste helft van 2016 en 2017 wel verdubbeld van 2 naar 4 miljard dollar, maar de verliezen liepen in die periode op van 600 tot 666 miljoen. Voor de tweede helft van het jaar alleen al heeft het bedrijf 2 miljard dollar nodig om investeringen te kunnen doen. "Die 2 miljard dollar zal jullie nog tranen bezorgen", schrijft Adam Jonas, analist bij Morgan Stanley. "De tijd zal ons leren of het tranen van vreugde zijn", was het voorzichtige vervolg.

Volgens Adam Jonas zal Tesla dit jaar 2000 exemplaren van zijn Model 3 afleveren, terwijl het bedrijf ervan uitgaat dat het tegen eind dit jaar 5000 wagens per week bouwt. Veel analisten distantiëren zich van de verwachtingen van de constructeur, omdat die bij de lancering van eerdere modellen geregeld zijn gelogenstraft. Er zijn altijd kinderziekten. De eerdere modellen, in het bijzonder de SUV Model X, hadden bijzonder veel opties en speciale onderdelen. Musk gaf al meermaals toe dat al die toeters en bellen de productie regelmatig in de war stuurden. Deze keer lijkt Tesla wel zijn lesje geleerd te hebben. De Model 3 is strakker ingericht.

Het nieuwe Apple

Intussen zet Tesla de jacht op geld voort. Het bedrijf verbrandt 2 tot 3 miljard dollar per jaar en aangezien het geen winst maakt, moet het voortdurend op zoek naar nieuwe middelen. Tot dusver heeft het die altijd gemakkelijk gevonden. De aandeelhouders laten zich niet afschrikken, hoewel sommige analisten vrezen voor een liquiditeitscrisis. De koers van het aandeel blijft hoog. Op 16 augustus was het 362 dollar waard. De beurswaarde van het bedrijf komt daarmee op 60 miljard dollar.

Robert Van Apeldoorn

Voor de tweede helft van het jaar alleen al heeft het bedrijf 2 miljard dollar nodig om investeringen te kunnen doen.