Bijna dertig jaar nadat de laatste Kever van de band rolde in Vorst, brengt Volkswagen een stukje autogeschiedenis opnieuw op de markt : de New Beetle.
...

Bijna dertig jaar nadat de laatste Kever van de band rolde in Vorst, brengt Volkswagen een stukje autogeschiedenis opnieuw op de markt : de New Beetle.Hij was traag, lawaaierig, lomp, rokerig en oncomfortabel. En toch groeide de Volkswagen Kever uit tot een van de grootste autosuccessen aller tijden. In totaal werden er iets meer dan 22 miljoen exemplaren van verkocht. Wereldwijd, want Volkswagen was een van de eerste autoconstructeurs met een mondialiseringspolitiek : in 1952 werd VW Canada opgericht, gevolgd door VW do Brasil (1953), VW Australië (1955) en VW Frankrijk (1960). In de VW-fabriek te Vorst, in 1953 gebouwd door de firma D'Ieteren, werden er iets meer dan 1 miljoen Kevers geproduceerd (tot in 1970). Vandaag is de Kever die voortaan wordt gecommercialiseerd als de New Beetle terug. Hoewel die uitspraak een beetje overdreven is. Behalve enkele designelementen heeft deze auto immers niets meer gemeen met de legendarische Kever. Van een remake kan men dan ook niet spreken : de nieuwkomer is bijvoorbeeld 6,2 centimeter langer dan zijn voorganger, heeft een grotere wielafstand (+11,3 centimeter) en is 3,9 centimeter lager. Hoewel het design verwijst naar de Kever, kan men het uitzicht van de New Beetle zonder overdrijven bestempelen als futuristisch : de koplampen (halogeenlampen met dubbele lichtbundel) en achterlichten zijn volledig in het koetswerk geïntegreerd en dragen bij tot het unieke karakter. De krachtige vormgeving en de effen oppervlakken van het koetswerk worden niet verstoord door de bumpers, die volledig in het koetswerk zijn opgenomen. Het interieur is tegelijk origineel, aangenaam en vernieuwend. De bestuurder krijgt een moderne versie te zien van de instrumenten van de oer-Kever : één grote, ronde wijzerplaat omvat alle moderne instrumenten, waaronder een toerenteller. De voorste inzittenden beschikken over heel wat voet- en hoofdruimte. Ook passagiers die achteraan plaatsnemen, hoeven geen acrobatentoeren uit te halen : de voorzetels schuiven immers automatisch naar voren als de rugleuning wordt gekanteld. De vier zetels zijn comfortabel en ruim bemeten. De kofferruimte ten slotte heeft een inhoud van 209 liter, maar kan worden vergroot door de achterbank neer te klappen.De New Beetle moet tegen einde 1998 in Europa verkrijgbaar zijn. Hij wordt in Puebla (Mexico) gebouwd (jaarlijks 200.000 exemplaren). Bij de Belgische lancering zal de wagen beschikbaar zijn met twee motoren, een benzinekrachtbron van 115 Din pk en een zuinige TDI-motor met rechtstreekse dieselinspuiting in de cilinders.PATRICK OP DE BEECK Volkswagen New Beetle Alleen het design verwijst nog naar de legendarische Kever.