TERUG THUIS

Na achttien jaar omzwervingen over de hele wereld in opdracht van Alcatel Bell en Cadbury Schweppes, komt Chris Van Steenbergen (41 j.) terug thuis. Vandaag, donderdag 5 maart, neemt hij de fakkel over van Henri Koerhuis bij Interlabor. Koerhuis keert terug naar Interlabor-moeder Randstad in Nederland.

De jurist Van Steenbergen (Universiteit Antwerpen) begon zijn carrière in een hoog tempo. In 1981 trad hij toe tot de juridische divisie export van het toenmalige Bell Telephone (toen nog onder de vleugels van ITT, later Alcatel Bell). Hij groeide er snel door tot manager van de divisie en verantwoordelijke voor de juridische onderhandelingen inzake joint ventures en licentie-overeenkomsten in China, Rusland en Turkije.

Tien jaar geleden werd hij weggeplukt door chocolade-, snoepgoed- en softdrinkproducent Cadbury Schweppes die Van Steenbergen naar Barcelona stuurde als vice-president Cadbury Beverages Legal Europe. Vertelt Van Steenbergen: “Cadbury Schweppes was een zeer expansief bedrijf, dat veel acquisities deed van zowel merken ( Gini, Canada Dry, Oasis) als bottelingbedrijven in Spanje, Frankrijk en Portugal. Na twee jaar zijn we met Cadbury Beverages naar Stanford, Connecticut verhuisd. Daar heb ik vanuit de VS gedurende twee jaar dezelfde functie uitgeoefend, een zeer positieve ervaring. De efficiënte manier van werken binnen de Amerikaanse cultuur is indrukwekkend.”

In 1992 werd Van Steenbergen teruggeroepen naar Londen, en stapte over van het juridisch naar het algemeen management. Hij werd verantwoordelijk voor de franchise in de Europese landen waar Cadbury Schweppes geen eigen bottelingactiviteit en verkooporganisatie heeft. “Een logische stap, omdat er bij het licentiegebeuren veel juridische aspecten komen kijken,” zegt Van Steenbergen.

Even later ging hij vanuit Parijs de eigen vestigingen en fabrieken in Frankrijk en de Benelux leiden. Na vier jaar keerde Van Steenbergen terug naar Londen als manager van de nieuwe divisie Cadbury Beverages Europe, Africa, India and Middle East. Daar lag de klemtoon op internationale marketing, verkoop en O&O.

In welke mate zal Chris Van Steenbergen de internationale dimensie missen bij Interlabor België? “Vergeet niet dat Interlabor deel uitmaakt van een internationale groep die ook buiten de grenzen van de Benelux sterk groeit. Ik denk dat Randstad mee daarom geïnteresseerd was in de internationale dimensie van mijn profiel. Als je in het buitenland hebt gewoond, kweek je immers een ruimer scala van reflexen aan. Na bijna twee decennia denk ik niet dat ik het internationale zal missen. Het is mooi geweest, maar ook hier, in die sterk groeiende en volop bewegende wereld van de flexibele en tijdelijke arbeid, is de uitdaging niet mis.” Heureux qui comme Ulysse, après un long voyage…

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content