"Als Oostende wil overleven, moet het terug naar de zee," zegt de Oostendse professor Georges Allaert. Intussen komt het succes vooral vanuit de lucht.
...

"Als Oostende wil overleven, moet het terug naar de zee," zegt de Oostendse professor Georges Allaert. Intussen komt het succes vooral vanuit de lucht. "De Koningin der Badsteden verliest haar imago als aanstekelijke havenstad." Dat is althans de mening van Georges Allaert, professor aan de Gentse universiteit en Oostendenaar. Allaert droomt van een Oostende waar de bewoners wonen rondom fraaie marina's en gaan winkelen via de aquarail. Die aquarail, waarbij het openbaar vervoer wordt georganiseerd via de waterwegen in de stad, is alvast niet nieuw. In de jaren tachtig werd de aquarail al naarvoorgeschoven als dé oplossing voor het fileprobleem in... Gent. In de Arteveldestad is daar omwille van budgettaire beslommeringen nooit iets van terechtgekomen. Het moét in Oostende, zo meent Allaert. "Als Oostende in de 21ste eeuw nog aantrekkingskracht wil uitoefenen, moet het dringend het maritieme aspect van de badstad herwaarderen." Allaert rekent op een planologisch-stedebouwkundige strategie waarbij de maritieme uitbouw van de havenstad vooropstaat. Zijn rekwisitoor is alvast in te schrijven in de nagenoeg openlijke oorlog der kuststeden. De tijd dat de toerist aan de Belgische kust vrede nam met zon en zee lijkt definitief achter de rug. De moderne toerist eist toegevoegde waarde van zijn badstad ; vindt hij die niet, dan trekt hij elders. Blankenberge, dat er alles aan doet om van zijn goedkoop imago af te raken, heeft dat al begrepen. Zeebrugge zorgt met haar overdekt maritiem themaparkt zelfs voor vakantie bij regen- en winterweer. Niets van dat alles ontwaart Allaert in "zijn" Oostende. Ook al weet hij precies waar de klepel hangt : het ontbreekt de stad aan centen én aan investeerders. Vanuit de lucht ontdekken echter steeds meer buitenlanders Oostende. Zo is de Oostendse luchthaven uitgegroeid tot de Europese hub voor Uzbekistan Airways, de luchtvaartmaatschappij van de vroegere Gos-staat Oezbekistan. Terwijl Frankfurt en Schiphol om de nieuwe, wekelijkse vrachttrafiek ruzieden, liep Oostende er als de spreekwoordelijke derde hond mee weg. Deze nieuwe trafiek bestaat uit dagvluchten iets wat de omwonenden alvast niet uit hun nachtrust zal halen. Investeren doet Oostende nog dit jaar in het dertig jaar oude luchthavengebouw. Tegen eind 1997 moet het gerenoveerd zijn én klaar om in te spelen op de groeiende passagierstrafiek. Een troost voor professor Allaert : het masterplan van het Vlaams ministerie van Openbare Werken voor de Oostendse luchthaven voorziet dat zoveel mogelijk vliegtuigen aan- en afvliegen over zee. Kwestie van het maritieme aspect van de badstad te profileren ? PROF. GEORGES ALLAERT (UNIVERSITEIT GENT) Oostende moet zich maritiem uitbouwen.