J an Vandewijngaerden (48) vertrekt op 31 januari 2003 als directievoorzitter bij tijdschriftenuitgever Sanoma om de dag erop bij Promedia in de stoel van gedelegeerd bestuurder te gaan zitten. Sanoma is uitgever van onder meer Humo, Libelle en Story, heette eerder Mediaxis en was eigendom v...

J an Vandewijngaerden (48) vertrekt op 31 januari 2003 als directievoorzitter bij tijdschriftenuitgever Sanoma om de dag erop bij Promedia in de stoel van gedelegeerd bestuurder te gaan zitten. Sanoma is uitgever van onder meer Humo, Libelle en Story, heette eerder Mediaxis en was eigendom van het Nederlandse VNU. Om de overname van AC Nielsen te bekostigen, ontdeed VNU zich van de tijdschriftentak. Promedia, ook een onderdeel van VNU, bleef in handen van de Nederlanders. Gevolg: Vandewijngaerden gaat terug naar zijn vorige werkgever. Meer nog, hij gaat ook terug naar het gebouw waar hij 23 jaar geleden zijn loopbaan begon, als marktresearcher voor Union, een onderdeel van Unilever. De overstap van Vandewijngaerden laat zich simpel verklaren. De plaats van gedelegeerd bestuurder bij Promedia komt vrij omdat Georges Sehgers promoveert naar World Directories van VNU. Bovendien was Vandewijngaerden klaar voor een nieuwe stap. "Ik had voor mezelf uitgemaakt dat ik nog iets anders wilde doen dan magazines en klassieke media," zegt hij. "World Directories heeft het hoofdkantoor in België en ook VNU heeft hier een hoofdvestiging. Er zijn doorgroeimogelijkheden in België die ik niet heb bij Sanoma." Vandewijngaerden ziet zijn overgang als de derde grote stap in zijn carrière. "Ik heb vijftien jaar Unilever gedaan, acht jaar Mediaxis/Sanoma en ik hoop nu acht jaar Promedia te doen." Dat Promedia behoorlijk verschilt van een tijdschriftenuitgeverij, maakt de overstap aantrekkelijk voor Vandewijngaerden. "Je maakt content voor consumenten die 100% gefinancierd wordt door bedrijven. Dat is een intrigerende combinatie. De Gouden Gids is geëvolueerd van louter print naar een multimediaal aanbod. In de nieuwe media wordt 15 miljoen euro omzet gehaald én er wordt winst gemaakt. Dat kunnen weinig bedrijven zeggen." Ad van Poppel Jan Vandewijngaerden (48). Wordt: gedelegeerd bestuurder van Promedia.Vrije tijd: gezin, koken en wijn, lezen (naast de verplichte vakliteratuur) en reizen. "World Directories biedt doorgroeimogelijkheden in België die ik niet heb bij Sanoma."