J ean-Luc Charlier begon zijn loopbaan in 1983, na zijn studies in Louvain-la- Neuve, op de marketingafdeling van Procter & Gamble en hij zou zich ontpoppen tot een rasechte Procterien. Hij schopte het tot directeur corporate marketing voor België en Nederland. In mei 2000 stapte hij vrij onverwacht over naar Belgacom. Als chief communica...

J ean-Luc Charlier begon zijn loopbaan in 1983, na zijn studies in Louvain-la- Neuve, op de marketingafdeling van Procter & Gamble en hij zou zich ontpoppen tot een rasechte Procterien. Hij schopte het tot directeur corporate marketing voor België en Nederland. In mei 2000 stapte hij vrij onverwacht over naar Belgacom. Als chief communications officer was hij verantwoordelijk voor de externe communicatie, de acties, de pr en de persrelaties van het telecombedrijf. Een boeiende periode, vertelt Charlier. "De nieuwe concurrentiestrijd sprak me erg aan. Bovendien had het bedrijf toen filialen in Nederland en Frankrijk, zodat ik kon kapitaliseren op de ervaring die ik in die landen had opgedaan." Het was Charlier die de nieuwe corporate identity van Belgacom bepaalde en die, samen met de reclamebureaus Duval Guillaume Brussels en Grey, de communicatie rond internet, ADSL en mobiele telefonie uittekende. Hij verliet het bedrijf in september 2003, niet zo lang na de komst van de nieuwe topman Didier Bellens, die een volledig nieuwe communicatiestructuur invoerde. "Ik had zin in verandering, maar bovendien werd een groot deel van mijn werk overgeplaatst naar andere diensten," aldus Charlier. Nu duikt hij op als vice-president global marketing operations van Interbrew. Charlier wordt in die functie verantwoordelijk voor marktresearch, reclame, packaging, inkleding van de verkooppunten, media-aankoop en sponsorship in de 22 landen waar Interbrew actief is. "Het komt er vooral op neer dat ik synergieën moet ontwikkelen tussen de verschillende markten en dat ik de knowhow uit het ene land moet overbrengen naar het andere." De nieuwe job wil wel zeggen dat Charlier zijn functie als vice-voorzitter van de Unie van Belgische Adverteerders zal moeten opgeven. Charlier is sinds 1990 actief binnen de UBA, maar maakt nu de overstap naar de International Advertising Association, de internationale tegenhanger. Hans Sterkendries"Ik had zin in verandering. Bovendien werd een groot deel van mijn werk bij Belgacom overgeplaatst naar andere diensten."