Het heeft een tijdje geduurd, maar daar is trendwatcher Herman Konings met een nieuw boek over tendensen. De dieperliggende maatschappelijke bewegingen duiden is al jaren zijn specialiteit. Al voegt hij daar graag een nuance aan toe: hij noemt zich geen voorspeller van de toekomst, maar een voorsteller. In zijn nieuwe boek gaat hij in op tien krachtlijnen - hij noemt ze 'beschavingsprocessen' - die het begin van deze eeuw domineren, zoals duurzaamheid, gezondh...

Het heeft een tijdje geduurd, maar daar is trendwatcher Herman Konings met een nieuw boek over tendensen. De dieperliggende maatschappelijke bewegingen duiden is al jaren zijn specialiteit. Al voegt hij daar graag een nuance aan toe: hij noemt zich geen voorspeller van de toekomst, maar een voorsteller. In zijn nieuwe boek gaat hij in op tien krachtlijnen - hij noemt ze 'beschavingsprocessen' - die het begin van deze eeuw domineren, zoals duurzaamheid, gezondheid, bescherming, kennis, digitalisering en globalisering. Wie beschaving zegt, denkt bijna automatisch aan vooruitgang. Dat is deels een misvatting, vindt Konings. Dat we paard en kar hebben ingeruild voor computergestuurde auto's, mag bijvoorbeeld niet doen vergeten dat er nog altijd duizenden verkeersslachtoffers vallen, en dat koning auto een niet te onderschatten milieutol eist. Op economisch gebied merkt de auteur op dat de wereld van morgen gebukt zal gaan onder materiaalarmoede. Als de wereldbevolking tegen eind deze eeuw flirt met de grens van 10 miljard mensen, zoals de Verenigde Naties voorspellen, hebben we de natuurlijke rijkdommen van bijna drie planeten nodig om onze huidige levensstijl voort te zetten. Mission impossible dus. Gevolg: de grondstoffen die vandaag worden gebruikt om producten te maken, moeten worden herdacht. De hype rond de circulaire economie komt niet uit de lucht gevallen, maar er zal veel meer nodig zijn. De lokroep naar meer ecologisch verantwoorde middelen maakt de uitdaging groter en moeilijker. Influencers zullen daarin een rol spelen, zij het steeds meer in samenspraak met andere instanties en niet langer vanuit hun eigen afgesloten wereldje. Herman Konings heeft de neiging op elk slak zout te leggen, en dat is nu niet anders. Maar hij doet dat altijd op basis van feiten en wetenschappelijk onderzoek. In de ondernemerswereld ziet Konings een grote rol weggelegd voor artificiële intelligentie. Diversiteit is een meerwaarde. Hij roept bedrijfsleiders op om ethisch te handelen en de intermenselijke relaties - in eigen huis of buitenhuis met de klant - niet te verwaarlozen. Veel aandacht gaat naar zijn analyse van de coronapandemie: de onwerkelijke ervaring van een samenleving-op-slot laat diepe sporen na, maar stelt de menselijke geest in staat zich open te stellen voor nieuwe inzichten.