ONDERZOEK.
...

ONDERZOEK.In de Verenigde Staten hebben negen fabrikanten van verbruiksgoederen zich verenigd in de Consumer Direct Cooperative om te onderzoeken welke veranderingen telewinkelen of homeshopping met zich zal brengen. De firma's zijn : Procter & Gamble, Coca-Cola, Gillette, Kraft Foods, Nabisco en enkele anderen die samenwerken met grote kleinhandelsondernemingen. De belangrijkste kleinhandelspartner van de Consumer Direct Cooperative is Streamline, een onderneming in Boston, waar consumenten ook een groot aantal verbruiksgoederen per fax kunnen bestellen. De goederen worden dan onmiddellijk thuis of via een afhaalpunt bezorgd. Het hele project wordt begeleid door het Smart Store-experiment van Andersen Consulting. In het brandpunt van het onderzoek staan 60 verbruikers, allen klanten van Streamline. Zij zijn de proefkonijnen voor nieuwe promoties, productintroducties en herhaalde aankopen. Men wil heel eenvoudig natrekken hoe verbruikers van thuis uit zich gedragen en aankopen verrichten. Men wil ook weten welke factoren de overgang beïnvloeden van de ene naar de andere markt. Voor fabrikanten van verbruiksgoederen is het belangrijk om na te gaan welke personeels- en logistieke vereisten noodzakelijk zijn voor telewinkelen. Zowel voor de fabrikanten als voor de kleinhandel is het interessant om te weten welke rol is weggelegd voor de kleinhandel. Eén van de deelnemers aan het project is Shell. Het olieconcern wil uitvissen of zijn tankstations in aanmerking zouden komen als bezorgings- en afhaalpunten. BEZORGING STAAT CENTRAAL.Het centrale probleem bij telewinkelen is de bezorging. Op dit gebied wordt in Japan meer geëxperimenteerd dan in Europa. Verbazingwekkend is wie er allemaal een bezorgingsdienst aanbiedt. Het fotolabo Yellow Jacket haalt fotowerk af bij firma's en particulieren en bezorgt de afgewerkte producten weer op hetzelfde adres. Deze dienstverlening kost amper 200 frank. Voor firma's is dat een klein bedrag voor een zeer snelle service. Niettemin was men verrast door de hoge vraag vanwege particulieren. Voor vele verbruikers is de verplaatsing naar een afhaalpunt te tijdrovend of zelfs gewoon onmogelijk. Yellow Jacket heeft dit jaar het aantal franchisepartners verhoogd van 14 tot 30. Tegenover vorig jaar is de omzet nu al verdubbeld. Bron : Trendletter 6/96