CANAL PLUS.
...

CANAL PLUS.De kogel lijkt (eindelijk) door de kerk. De tien gemengde kabelintercommunales - met Electrabel als aandeelhouder en en bloc goed voor 1,5 miljoen abonnees (67% van de markt) - gaan vanaf 21 april met een digitaal dienstenplatform van start. De betaaltv-zender Canal Plus wordt daarbij de enige en exclusieve partner. Het embryonale akkoord voor deze alliantie werd eigenlijk al twee jaar terug afgesloten (zie Trends, 29 februari '96) met FilmNet, maar de overname van die betaaltv-groep door Canal Plus zorgde voor de nodige vertraging. Elke gemengde kabelmaatschappij heeft nu een Vereniging in Deelneming ( VID) opgericht met de nieuwe vennootschap V2D (voluit: de Vlaamse Digitale Dienstenmaatschappij), waarachter Canal Plus schuilgaat. "In de praktijk komt het erop neer dat V2D de nieuwe naam wordt van de bestaande firma MultiChoice, die bij ons instaat voor het beheer van de abonnees," legt Jo Mariens uit, topman bij Canal Plus België. Hoe ziet de samenwerking er juridisch uit? In elke VID brengt V2D zijn digitaal platform, de knowhow, de contracten met programmaleveranciers en zijn (naar schatting) 160.500 abonnees binnen, en verwerft daarmee 49% van de aandelen. Een symbolisch deeltje (nauwelijks 0,01%) gaat naar de overkoepelende vzw MUKS ( MultiChoice Kabelmaatschappij Samenwerking) waarin zowel Electrabel, Intermixt (de koepel van gemengde intercommunales) als V2D zelf zetelen - deze vzw houdt een oogje in het zeil, ter coördinatie. En de resterende aandelen (51%) komen in handen van elke afzonderlijke gemengde intercommunale, die op haar beurt 9 kanalen van telkens 8 megahertz ter beschikking stelt voor de nieuwe diensten. Welke die multimediadiensten - buiten een pluspakket voor bijkomende filmprogrammatie - zijn, daarover zwijgen Jo Mariens en zijn collega Dirk Saen nog. "Officiële bekendmaking op 21 april," zo stellen zij. Pikant detail is wel dat V2D de "juridische eigenaar" (dixit Dirk Saen) is van de decoder die bij elke kabelabonnee geplaatst zal moeten worden om van dit digitale boeket te kunnen genieten. Deze decoder wordt een cruciaal element in de marktaanpak van de Canal Plus-groep. Door de verhuur (en later de verkoop) van deze apparaatjes aan te zwengelen, hoopt ze als eerste in Vlaanderen marktaandeel te winnen in de (volgens sommigen nog altijd) veelbelovende sector van de digitale tv-toepassingen. En eenmaal dat is bereikt, is de combinatie met verregaandere multimediadiensten zoals pay per view, near-video-on-demand, teleshopping, interactieve teletext of zelfs elektronisch bankieren een logische stap. De vraag is dan in hoeverre de - bijna tot het nulpunt herleide - multimediale ambities van "telefoonoperator" Telenet niet voorgoed door een derde gefnuikt zullen zijn.Piet Depuydt